اساس رفتار نوجوانان

هویگهرست یکی از روانشناسان و پژوهشگران رشد و پرورش افراد آدمی معتقد است که نوجوان برای ورود به دوره بزرگسالی نسبت به آموختن و انجام دادن رفتارهای زیر از خود آمادگی نشان می‌دهد.

رسیدن به آزادی و رهایی از سلطه پدر و مادر
نوجوان برای اثبات شخصیت خود بیش از هر زمان می خواهد در موارد مختلف اظهار نظر و عرض اندام کند. در این زمینه باید به عقیده و نظر او احترام گذاشت و با کمترین ناراحتی یا بروز رفتارهای هیجانی به پذیرش یا در عقیده او اقدام نمود.

گرایش به ارتباط با نوجوانان دیگر
نوجوان برای اینکه بتواند به یک ارتباط سالم و سازنده دست یابد باید تشویق شود تا با نوجوانانی که دارای استعداد، هنر و سوابق تحصیلی درخشانی هستند دوستی و ارتباط برقرار کند.

علاقه به انتخاب شغل و آمادگی برای قبول مسئولیت
به طور کلی نوجوان برای به دست آوردن شغل مناسب خود علاقه فراوانی نشان می دهد. در این زمینه باید استعدادش را در شغل های مختلف آزمایش کند سپس شغلی را که بیش از همه می پسندد برای همیشه انتخاب کند.

 

 

کوشش در راه تامین مالی و استقلال اقتصادی
نوجوان، نه ‌تنها به استقلال فکری و آزاد اندیشی علاقه مند است بلکه می‌خواهد از نظر مالی نیز روی پای خود بایستد و به کسی وابستگی نداشته باشد. پدر و مادران باید در حد امکان به نیازهای معقول فرزندان خود ترتیب اثر دهند و در رفع نیاز به آنها به گونه ای شایسته اقدام کنند.

گرایش به انتخاب همسر و تشکیل خانواده
یکی از آرزوهای نوجوانان داشتن همسر شایسته و تشکیل خانواده است. گروهی از آنان حتی در این دوره موفق به انتخاب همسر می شوند اما اگر شرایط لازم فراهم نباشد برایشان نتیجه ای جز اختلال و ناآرامی نخواهد داشت.

آمادگی برای پی بردن به ارزش های اخلاقی و معنوی
بسیاری از نوجوانان می کوشند برای داشتن زندگی بهتر دارای روش منطقی یا یک فلسفه عملی باشند.

آگاهی از محدودیت ها و توانایی های خود و نوجوان دیگر
اکثر نوجوانان به این درجه از ادراک رسیده اند که بدانند افراد آدمی دارای استعداد های بدنی و روانی محدود و نابرابری هستند و گروهی بر دیگران برتری دارند. اما آنان باید همه را در هر سطحی که هستند بپذیرند و در حد خود احترام کنند.

قابلیت پیشرفت در مفاهیم ذهنی و مهارت های مختلف
نوجوان در این دوره می‌تواند به زمینه‌های فکری و مفاهیم مجرد یا ذهنی بزرگسالان پی ببرند و بلوغ فکری خود را در رشته های مختلف علمی نشان دهد.

نیاز به راهنمایی و پیشرفت به سوی کمال
چون نوجوانان دارای تجربه های محدودی هستند باید از تکروی و خودسری بپرهیزند و در کارهای مهم همواره از تجربه و اندیشه بزرگترها به ویژه پدر و مادران استفاده نمایند.

امتیازدهی
PDFPrint

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *