اسباب و اثاثیه مهدکودک برای کودکان

وسایل و اسباب مهد کودک باید متناسب با اندازه قد و قامت کودکان تهیه شوند و برای استفاده دراز مدت کودکان پرانرژی ، استحکام فراوان داشته باشند . در عین حال برای اجتناب از آسیب دیدن کودکان باید لبه های آن ها پخ و گرد شده باشد . برای انتخاب وسایل و اسباب مهد در نظر داشته باشید که برای ((برانگیختن)) کودکان نیاز به رنگ های اصلی درخشان است .
وسایل و اسباب پلاستیکی ، احساس مصنوعی و ساختگی بودن را در فضا ها ایجاد می کند حال آنکه دست زدن و تماس با اسباب چوبی احساس آشنا و خوشایندی به شخص می دهد . تنوع الگوها و رنگ ها نیز فرصت هایی را برای یادگیری فراهم می آورد : ((نگاه کن ، این قسمتی از یک درخت بوده است ! ))
شرایطی موجب می شود کودک بهتر بتواند قسمت بالا تنه خود را نگه دارد و کنترل کند . هماهنگی و تناسب بین بلندی میز و صندلی نیز بسیار پر اهمیت است . بیست سانتی متر کوتاه تر بودن کف و نشیمن صندلی از روی میز ، با اندازه های بدنی بسیاری از این دسته کودکان هماهنگی دارد . صندلی های لبه دار می توانند احساس امنیت بیشتری به کودکان کوچکتر بدهند.
میزهایی با قابلیت تنظیم ارتفاع برای مکان های آموزشی که در آن ها قد کودکان تفاوت های قابل توجه دارد بسیار مفید است . بلندی این گونه میز ها به تناسب نوع فعالیت کودکان قابل تغییر به صورت ایستاده یا نشسته است ؛ و همچنین برای موقعیت هایی غیر از ساعات رسمی مدرسه یا برای کودکان با نیاز های ویژه کارآیی دارند. بعضی میز ها به شکل قلوه و کلیه هستند طوری که مراقب می تواند به راحتی به همه کودکان دسترسی داشته باشند .

 

نقطه نظرهایی برای معماران
اگر در فکر طراحی فضای آموزشی برای کودکان خردسال هستید ممکن است بخواهید ویژگی های ساختمانی و ضرورت های زیر را با معماران مطرح کنید .
_ وجود محوطه همگانی : چه بهتر به صورت راهرویی باشد که درهای کلاس ها در آن باز شوند
_ انبار سیار بهتر از انبار ثابت است
_ تدارک مکان سرپوشیده برای فعالیت های حرکتی ماهیچه های بزرگ تحت هر شرایط آب و هوایی ؛ و برای تخت خواب های کودکان شیرخوار .
_ دسترسی مستقیم از اتاق بازی به فضای باز برای بازی .
_دسترسی آسان از فضای بسته و فضای باز به واحد تعویض پوشک و سرویس های بهداشتی .
_ درها : به حداقل رساندن درها ، به منظور جلوگیری از اتلاف فضا ، و آسان سازی رفت و آمد .
_ درها : به حداقل رساندن درها ، به منظور جلوگیری از اتلاف فضا ، و آسان سازی رفت و آمد .
_ پنجره ها : نور طبیعی برای فضای آموزشی بسیار ضروری است ؛ کودکان نیز تماشای فضای آن سوی پنجره را دوست دارند . در عین حال ، پنجره های پر شیشه باعث نا امنی محیط می شود ؛ و علاوه بر این ، فضاهای با ارزشی را اشغال کرده و سبب کاهش فضاهای خصوصی می شوند .
_ کف اتاق : نکات ایمنی را در نظر بگیرید ( لغزنده نباشد ) ، سهولت پاکیزه سازی و بهداشت .
_ پوشش سقف و دیوارها : پوشش ضد صوت و ضد بازتاب های نور ( غیربراق)
_ روی دیوارها : به جنس، رنگ ، سهولت پاکیزه سازی ، و صداگیر بودن آن توجه کنید .
_ حرارت : منابع گرمایشی زیر سطح کف اتاق بهتر از وجود رادیاتور یا بخاری در اتاق می باشد .
_فضای کافی برای پذیرش و خوشامدگویی ، و جلوگیری از ازدحام و شتاب والدین .
_ اختصاص فضا برای لباس های کودکان در فضای باز و وسایل شخصی آن ها .
_ نرده های چوبی مشبک و تصویری می تواند مفید باشد.
_ محل نگهداری و انبار برای کالسکه ها و صندلی های مخصوص کودکان در ماشین .

طراح ماهر به نکات علمی نیز توجه دارد . وجود حس خوشایند از مجموعه ساختمان می تواند بر احوال کارکنان و کودکان مهد تاثیر بگذارد . اگر چنانچه فضا با نهایت مهارت طراحی گردد ، فضای ساختمان به کودکان کمک می کند تا تجربه سال های اولیه کودکی خود را با مراقبت و امنیت بسیار و در عین حال متفاوت و متنوع بسازند .

امتیازدهی
PDFPrint

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *