بازی و ابتکار در بچه های ۶ تا ۹ ساله

کودکان در این سن به چه بازی هایی تمایل دارند؟
در طول این سنین که بچه ها بسیار فعال و پر انرژی هستند، بازی در نظر آنها جایگاه مهمی دارد. آنها شدیدا علاقه مند به اوقاتی هستند که بدون مشغله و برنامه خاصی به بازی ها و هیجانات مورد علاقه خود بپردازند. این بازی‌ها می‌تواند هرگونه ورزش، سرگرمی، بازی با اسباب بازی و نمایش و … باشد.
دوچرخه بازی، عروسکی بازی، اسکیت، توپ بازی، کاردستی، بازی های رایانه ای و ویدیویی، همه بازی هایی هستند که بچه ها را در غالب گروه هایی در کنار یکدیگر قرار می دهد و از آنجا که به شدت از خود محوری کودکان در این سن کاسته شده آنها را به راحتی با هم تبادل نظر می کنند، عقاید یکدیگر را می شنوند و همکاری و تعامل دارند.
با این وجود گاهی لازم است به آنها برخورد منصفانه با یکدیگر و راه دادن همه بچه ها در بازی را یاد آوری کرد.
در سنین اولیه دبستان کودکان خیلی به کشف چیزهای جدید و مستقل شدن علاقه مند هستند. آنها در نزدیکی خانه خود مکان های مخفی و مرموز پیدا می کنند، خودشان به تنهایی به خانه دوستانشان می‌روند، مشاهدات و فعالیت‌هایشان را با هیجان و گاه با اغراق تعریف می‌کنند و در زمین بازی با تجهیزات زیاد و خلاقانه ای که دارد، سرگرم می شوند.
یکی دیگر از فعالیت های مورد علاقه آنها رفتن به موزه و نمایشگاه های آثار هنری بچه ها است.

 


بعضی از بچه ها بازی های جدیدی را با اسباب بازی های سابق خود راه می اندازند و آنها را با موضوعاتی مثل خانه بازی، جنگیدن، دزد و پلیس و معلم بازی پیوند می دهند. بسیاری از بازی ها راه آنها خود خلاقانه پیاده می‌کنند.
بسیاری از کودکان در بازی ها احساسات واقعی خود را به نمایش می‌گذارند. فرضا اگر در معلم بازی یکی از آنها معلم شود دقیقاً آنچه خود در رفتار معلمش می‌بیند را انعکاس می‌دهد.
برای مثال می‌گوید: چون هیچ کس مشق هایش را ننوشته پس زنگ تفریح نداریم. همچنین در مورد خانه بازی احتمالا یکی نقش پدر یا مادر را به عهده می‌گیرد و دیگری نقش فرزند را که گریه می کند و ایراد می گیرد.
در مواردی هم آنها به بازی های جنگی می پردازند که منجر به احساس قدرتمندی آنها می‌شود. گاه والدین از این بازی های خشونت بار می هراسند. اما باید بدانید این بازی ها کاملا طبیعی هستند و با نظارت و هوشیاری والدین هیچ وقت از کنترل خارج نخواهند شد.
بسیاری از بچه ها به بازی‌های بزرگ تر، خیال تر و پر هیجان تری مثل ساختن قلعه، خانه درختی، خانه ارواح و پوشیدن لباس های مختلف برای نمایش و … می پردازند. آنها با غرور در مورد نتایج این گونه فعالیت های شان صحبت می کنند.
شما باید در صورت علاقه‌مندی فرزندتان، به او در ساختن و اجرای این طرح ها کمک کرده و وسایل لازم را برایش مهیا کنید. مثل جعبه های بزرگ، تکه های چوب، تیوپ های لاستیکی، طناب و … که او به خوبی ازشان بهره می‌برد. وقتی او بتواند چنین طرحی را انجام دهد احساس موفقیت و شایستگی می‌کند.
برای مثال بچه هایی که در همسایگی هم سکونت داشتند تصمیم گرفتند نمایشی را اجرا کنند، در این میان خانواده ها برایشان لباس های مناسب، کاغذ و رنگ آماده کردند، و آنها پس از یک هفته تمرین نمایش خود را با موفقیت اجرا کردند.
یا در موردی دیگر بچه هایی که در همسایگی هم بودند می‌خواستند با چوب یک باشگاه ورزشی بسازند، والدین در این میان وسایل لازم را مهیا کرده و بر آنها نظارت کامل داشتند آنها در تمام طول تابستان تلاش کردند و نهایتاً نه تنها یک باشگاه ورزشی خوب بلکه احساسی از موفقیت و شایستگی داشتند.

بازی و ابتکار در بچه های ۶ تا ۹ ساله
1 رای - میانگین 5
PDFPrint

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *