تغذیه خانم باردار

از آنجا که جنین در رحم، از خون مادر تغذیه می کند بنابراین، نوع تغذیه مادر، حلال و حرام بودن غذا تاثیری عمیق در خصوصیات اخلاقی، روحیات و آینده جنین دارد. در دوران بارداری، رعایت یک برنامه غذایی صحیح ومتناسب با نیاز های ویتامینی، ازاهمیت فوق العاده ای برخورداراست. خانم باردار بیش از هرچیز باید به کیفیت مواد غذایی مورد مصرف خود بیندیشد.

این اعتقاد که خانم باردار دوبرابر یک فرد معمولی غذا بخورد،  نظری نادرست و اشتباه است. در واقع در دوران بارداری لازم است که از کاهش و افزایش بیش از حد وزن جلوگیری به عمل آید. شکی نیست که در دوران بارداری مصرف کالری باید بیش از سابق باشد، اما برقراری و حفظ تعادل در این زمینه از ضروریات است. خوب است که خانم باردار از خوردن غذاهای پر حجم خود داری کرده و به جای سه وعده غذا در طول روز، تعداد دفعات وعده های غذایی خود را افزایش دهد و از غذاهای کم حجم استفاده کند.

نوع تغذیه مادران باردار چاق: خانم هایی که به طور طبیعی دچار اضافه وزن می باشند، طی دوران بارداری نباید از رژیم لاغری خاصی پیروی کنند، بلکه باستی با تغییر عادات غذایی معمول خود و گنجاندن غلات کامل (همراه با سبوس) به جای انواع پوست گرفته شده ی آنها و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات از اضافه تر شدن وزن به طور غیر طبیعی پیشگیری نمایند.

نوع تغذیه مادران باردار لاغر:خانم های کم وزن نیز می بایستی همراه با بالا بردن کیفیت مواد غذایی مورد مصرف خود و در پیش گرفتن یک رژیم غذایی متونع تر، کامل تر و پرکالری تر نسبت به همیشه، وزن متعادل و متناسبی پیدا کنند.

شیر:یکی از عواملی که سبب وزن گیری جنین در رحم مادر می گردد مصرف شیر توسط مادر است. شیر به خاطر داشتن ویتامین دی منجر به وزن گیری طبیعی و کافی جنین می گردد و مصرف شیر بر روی میزان ترشح شیر مادر نیز تاثیر می گذارد.

ماست و پنیر: مصرف ماست و پنیر برای رفع ویار مفید است.

خرما: در خرما سیزده ماده حیاتی و پنج نوع ویتامین وجود دارد که مجموع آنها خرما را به صورت یک منبع غذایی غنی در آورده است. در خرما کلسیم وجود دارد که عامل اصلی استحکام دندان ها است ونیز فسفر وجود دارد که از عناصر اصلی تشکیل دهنده مغز و مانع ضعف اعصاب و خستگی است و نیز پتاسیم موجود است که فقدان آن را در بدن علت حقیقی زخم معده می دانند.

اسفناج:به خاطر دارا بودن مقادیر قابل توجهی آهن و نقش آن در خون سازی به مادران باردار توصیه می شود. عدس، لوبیا، نخود خشک، باقالا، بادام، فندق، آلوی سیاه نیز سرشار از آهن می باشند.

تغذیه خانم باردار
امتیازدهی
PDFPrint
نویسنده :
منبع : کودک زیبای من - اعظم قاسمی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *