روانشناسی جنسی کودک

برخی کودکان را موجوداتی بری از رفتارهای جنسی می دانند، در حالی که تکامل جنسی حتی از دوران جنینی شروع می‌شود و فرهنگ هم عامل اصلی در چگونگی شکل گیری آن است( وبلاگ مثبت من،” گفت و گو با مرقاتی خوبی متخصص رفتارشناس جنسی”)متخصصان سلامت جنسی معتقدند که فرایند تکامل جنسی هر انسان از دوران کودکی آغاز می شود.
بنابراین ریشه ی هر مشکل روانی و یا بیماری جسمانی را باید در نقص در این فرآیند جستجو کرد.( سایت خبر آنلاین.”
امنیت اجتماعی در سایه امنیت جنسی”)کودکان تقریبا از سن ۳ سالگی، بعضی رفتارهای جنسی را بروز می‌دهند؛ بازی با آلت تناسلی. کودکان نیاز به یادگیری بعضی از مفاهیم وابسته به رفتارهای جنسی دارند؛ چون بستر مهم و مورد نیاز زندگی جنسی آنان در مراحل بعدی رشد و تکامل است؛ مانند” حریم خصوص”.” حقوق جنسی”.” احترام به دیگران” ‏ یا” تعرضات جنسی”و… البته مادران برای اجرای این سناریو ها نیاز به شرکت در دوره های آموزشی کوتاه مدت دارند؛ چون برخورد با رفتارهای جنسی کودکان موضوعی بسیار حساس است و نیاز به راه کارهای اصولی دارد.
بنا به نتایج به دست آمده تحقیقات جهانی، جوانان با آموزش جنسی نه تنها مبادرت به عملکرد جنسی زودرس نمی کنند، بلکه فعالیت‌های جنسی را به تا خیر نیز می اندازند.
باور شایع در جامعه تحت عنوان( بیداری جنسی زودهنگام) در صورت آموزش جنسی به نوجوانان، باوری قابل قبول نیست.
شاید عوارض غیر قابل جبران در صورت عدم آگاهی کودکان، نوجوانان و جوانان- که متوجه آنان خواهد بود- بیشتر حائز اهمیت است( باشگاه اینترنتی ماهنامه شهرزاد” سلامت جنسی: آموزش به کودکان”)
یکی از متخصصان رفتارشناس جنسی معتقد است: درک مفاهیم جنسی در هر مرحله از زندگی با تجربه میسر است. پاسخ صحیح به کنجکاوی های کودک در مواردی که برای من و شما مفهوم جنسی دارد، برای او خطر محسوب نمی شود؛ چون درکی از آن مفاهیم ندارد.


البته این به آن معنی نیست که خانواده ها، بدون ملاحظه و هوشیاری، کودک را در معرض مباحث و مناظر جنسی قرار دهند.
باید هشدار داد که اگر کودکان در معرض صحنه های جنسی قرار بگیرند یا آزار جنسی ببینند، بی شک دچار آسیب های جدی ای خواهند شد.
یادگیری غیر اصولی و نادرست مسائل جنسی در کودکی باعث ایجاد باورهای غلط و تصورات مخدوش جنسی در فرد می شود و در زندگی جنسی او نیز عواقب منفی ای به بار می‌آورد. اختلال در درک جنسی یک دختر بچه از بدن خود و ماهیت جنسی اش در تعاملات فردی- اجتماعی او در مراحل بعدی زندگی کاملا موثر است.
درک ذهنی کودک از معلق بودن به عنوان نماد زیبایی که می تواند محرک جنسی مردان باشد، یا موضوع جنسی فریب گر و آسیب پذیر که همیشه در خطر تهاجمات جنسی است، باعث خودپنداری منفی، احساس ناخوشایند در باره اندام های جنسی زنانه و مهار کردن احساسات زنانه و حتی جنسی در مراحل بعدی خواهد شد این افراد اغلب در بزرگسالی و در ارتباط با جنس مخالف و تماس بدنی- جنسی احساس ناامنی و ناراحتی خواهند کرد.
نتایج خلق الگوهای صحیح فرهنگی در سطح جامعه تبعیض‌های جنسیتی و معضلاتی نظیر خشونت با زنان، آزار و تجاوز جنسی است( وبلاگ مثبت من،” گفت و گو با مرقاتی خویی متخصص رفتارشناس جنسی”)

درک مفهوم جنسیت در کودکان

بیشتر ما به سوالات زیادی که کودکانمان در زمینه های مختلف از ما می پرسند، به راحتی پاسخ می گوییم؛ ولی در مورد مسائل جنسی، اغلب اوقات آن چنان مغشوش میشویم که او را از آنچه بوده گیج تر می کنیم. در ابتدا باید بدانیم که بچه ها هم دارای احساسات جنسی اند. هرگز گمان نکنیم که این احساسات تنها به بزرگسالان تعلق دارد.
این احساسات از بدو تولد شروع می شود و تا مرگ ادامه می یابد. اما نیز باید این احساسات خدادادی را به عنوان یک واقعیت بپذیریم. غریزه جنسی با کودک متولد می شود و تا حدود ۵ سالگی رو به پیشرفت است ولی از ۵ سالگی تا دوره بلوغ دارای پیشرفت پنهانی است و دوره کمون را طی می کند.
کودک در سالهای اول زندگی، متوجه تفاوت جنسی بین افراد می شود و همین امر او را به امور جنسی متوجه می سازد و سوالاتی را مطرح می کند. در واقع بهترین موقع برای تعلیم امور جنسی و بحث درباره اختلاف میان زن و مرد، زمانی است که کودکان سوالاتی در مورد مسائل جنسی مطرح می کنند که پاسخ والدین باید متناسب با استعداد و فهم کودک باشد.
بعضی کودکان حساس و باهوش هستند و از طرح این گونه سوالات احساس تقصیر و ناراحتی می کنند، نباید نسبت به این دسته از کودکان نیز غفلت کرد و آنها را از کسب اطلاعات ضروری محروم نمود. در حدود دو سالگی، کودک نسبت به آلت تناسلی خود حساس شده و گاه به آن دست می زند.
سعی کنیم در آن لحظات بدون تنبیه و با عکس العمل خاصی توجه او را به بازی یا کار دیگری مثل کمک کردن جلب کنیم.
کودکان ۳ تا ۶ ساله برای آنان که بهتر به تفاوت های جنسی پی ببرند، یکدیگر را معاینه میکنند و مانند هر چیزی که کنجکاوی آنها را بر می انگیزد، واقعیت آن را دریابند. آنها از کنار هم گذاشتن مشاهدات شان و اطلاعاتی که از صحبت بزرگترها به دست می آورند، به عقاید نادرست ای دست می یابند که برایشان نگران کننده است.
برخی والدین هر چیزی را که ارتباط کم یا زیاد با دنیای بزرگترها داشته باشد، به ویژه درباره مسائل جنسی، در هاله‌ای از اسرار و ابهام می‌پوشانند. همچنین ابهامات، کنجکاوی کودک را گسترش می‌دهد و در او نسبت به بزرگترها، حسادت و دشمنی ایجاد می کند.
آنها تصور می کنند والدین همه آنچه را که آنها مایل به شناخت آن می‌باشند، از آنها دریغ کرده و محروم می کنند.

تکلیف والدین این است که علاقه کودک به مطرح کردن و دانستن این سوالات را امری طبیعی بدانند، آگاهی از مسئله، سبب می‌شود که کودکان کمتر به این گونه مسائل حساس شوند. رفتار نظیر دروغگویی، پنهان کاری و دزدی را به وجود می آورد و باعث می شود کودک، در خیال بافی خود، از این امور، که ممنوع و خطرناک نمایانده شده است، لذت ببرد.
آنچه کودک درباره مسائل جنسی در دوران کودکی می آموزد تا حدودی تعیین کننده قابلیت سازگاری جنسی در بزرگسالی است.
والدین باید با توجه به سن و فهم کودک، به سوالات جنسی آنها پاسخ گویند و این علاقه را طبیعی بدانند. کودکان دارای احساسات جنسی هستند و در هر دوره به نوعی آن را بروز می‌دهند. وقتی بچه ها در حال کشف دنیای خود هستند، نسبت به اعضای خصوصی بدن همجنس خود و جنس مخالف نیز به طور طبیعی کنجکاو می شوند. شکل اعضای تناسلی جنس مخالف برای بچه جالب است.

بچه ها در بازی های عادی خود از فرصت استفاده می‌کنند و از نظر جسمی او به بچه های دیگر نزدیک می شوند تا شکل بدن آنها را کشف کنند. معمول ترین سناریو،” دکتر بازی کردن” بچه هاست. بیشتر بچه ها این تجربه را دارند که وقتی نزد پزشک می روند، او بدن آنها را معاینه می کند، پس دکتر بازی می کنند تا بتوانند فرصت دیدن بدن دیگران را به دست آورند.

آگاه باشید که بچه ها از سر کنجکاوی بازی های جنسی می‌کنند و این امری طبیعی است. اگر دیدید که فرزندتان در حضور بچه دیگری برهنه یا نیمه برهنه شده است. عکس العمل شما بسیار مهم است و پر احساسی که فرزندتان در آینده نسبت به بدن خود و اعضای خصوصی آن پیدا خواهد کرد تأثیر بسیار مهمی خواهد گذاشت. هول نشوید، او را سرزنش یا تنبیه نکنید کاری که باید بکنید این است که برای رفتار جنسی مناسب آنها حد و مرز تعیین کنید.( وبلاگ دانستنی های ازدواج”، درک مفهوم جنسیت در کودکان)

نقش یابی جنسی

فرایند پرورش یافتن نقشه های جنسی و رفتارهای مربوط به جنسیت که جامعه پسندهستند، نقش یابی جنسی نامیده می شود. نقش یابی جنسی در سالهای پیش دبستانی، در حال شکل گیری است. در این فرآیند، والد همجنس فقط یکی از عوامل موثر در شکل گیری نقش جنسی است.
والد جنس مخالف، همسالان، معلمان و محیط اجتماعی نیز در کل با اهمیت هستند.

کودکان در حدود دو سالگی، نامیدن جنس خودشان و دیگران را آغاز می‌کنند به محض اینکه طبقه‌بندی های مقدماتی جنسیت ایجاد می شود، کودکان فعالیت ها و رفتارها را بر اساس آنها دسته بندی می‌کنند. آنها سریعاً بر انواع کلیشه های جنسیتی تسلط می یابند.

کودکان پیش دبستانی، بسیاری از اسباب بازی ها، لباس ها، ابزارها، لوازم خانگی، بازی ها، مشاغل و حتی رنگ ها( صورتی و آبی) را به یک جنس در مقابل جنس دیگر، ربط می‌دهند. پسرها به فعال تر بودن، جسارت و پرخاشگری آشکار گرایش دارند، در حالی که دختر ها به ترسو بودن، وابستگی، فرمانبرداری، حساس بودن و پرخاشگری رابطه ای تمایل دارند.
و این عقاید یک طرفه، محصول مشترک کلیشه‌ای کردن جنسیت در محیط و محدودیت شناختی کودکان است. اغلب کودکان پیش دبستانی هنوز نمی توانند بفهمند که ویژگی های وابسته شده به جنسیت- فعالیت ها، اسباب بازی ها، مشاغل، آرایش مو و لباس- تعیین نمی کنند که آیا یک نفر مرد است یا زن(برک،۱۳۸۵).

هویت جنسی

همه ما هویت جنسی داریم؛ تصویری از خودمان به صورت فردی که ویژگی‌های مردانه یا زنانه دارد. کودک یا بزرگسالی که هویت”مردانه” دارد، در ویژگی هایی که به صورت سنتی مردانه انگاشته می شوند، مثل جاه طلبی، نیرومندی و… نمرات بالایی می گیرند و در ویژگی هایی که به طور سنتی”زنانه” محسوب می شوند، مانند با عاطفه، گشاده رویی و… نمره کمتری کسب می‌کنند. در مورد کسی که هویت” زنان” دارد، بر عکس مورد فوق است.

گرچه اغلب افراد خود را در قالب نقش جنسی در نظر میگیرند، اقلیت هایی هم وجود دارند که از نوعی هویت جنسی به نام دو جنسیتی برخوردار هستند. آنها هم در ویژگی های مردانه و هم زنانه ثمرات بالایی کسب می‌کنند. آنها در واقع این ویژگی‌ها را ترکیب می کنند.

کودکان می‌توانند آمیزه ای از ویژگی‌های مثبت را که خود به طور سنتی به هر یک از دو جنس وابسته شده‌اند، اکتساب کنند- گرایشی که می تواند به آنها کمک کند تا به توانایی خود پی ببرند.

پژوهش حاکی از آن است که ثبات جنسیت تا پایان سال های پیش دبستانی، در اغلب کودکان وجود ندارد. به طور مثال زمانی که از دختر بچه ها پرسیده می شود” وقتی که بزرگ شوید می‌توانید پدر باشید؟”یا” اگر بخواهید میتوانید پسر شوید؟” آنها پاسخ می دهند: بلی.

با این حال، نا رسیدگی شناختی تنها علت عملکرد ضعیف کودکان پیش دبستانی در تکالیف ثبات جنسیت آنها نیست. این عملکرد ضعیف، حاصل تجربه اجتماعی محدود نیز هست- مخصوصا نداشتن فرصت آموختن درباره تفاوت اندام های تناسلی مرد و زن.

آگاهی کودکان از نقش های جنسی و در اواسط کودکی بیشتر می شود و هویت جنسی آنها( اینکه خود را مردانه یا زنانه در نظر بگیرند) نیز تغییر می کند. هویت ها و نقش های جنسی پسرها و دخترها، در اواسط کودکی مسیرهای متفاوتی را دنبال می‌کنند. گرچه پسر ها معمولا فعالیت های” مردانه” را دنبال می کنند.
دختر ها احساس می کنند که آزاد هستند که انتخاب های بیشتری را تجربه کنند. به عبارتی دختری که رفتار پسرانه دارد می تواند بدون از دست دادن مرتبه ی خود در بین همسالان دختر، خود را در فعالیتهای پسرها مشارکت دهد، اما پسری که با دختر ها بازی می کند، مورد تمسخر و طرد قرار می گیرد(برک،۱۳۸۵)

روابط سالم والدین و تربیت جنسی

بسیاری از رفتارهای انسان متاثر از افکار، اندیشه ها، امیال و آرزوهای است که در دوران کودکی داشته است. اگر کودک در رابطه با مسائل جنسی دارای اندیشه ها و آرزوهای صحیح باشد، قطعاً در دوره های بعدی زندگی نیز دارای رفتارهای خواهد بود که با اهداف متعالی انسانی سازگار و هماهنگ می باشد.

یکی از دلایل لزوم رعایت برخی موارد از جانب پدر و مادر در حضور کودکان همین نکته است که نباید ذهن جستجوگر و فعال کودکان را به این گونه مسائل آلوده کرد تا مبادا زمانی که به سن بلوغ نزدیک می‌شوند و نسبت به امور جنسی درک و فهمی پیدا می کنند، دچار لغزش شوند.
هر چه بر سن کودک افزوده می شود، بر توانایی او نسبت به درک مفاهیم و نمادها افزوده می شود. کودکی که در دوران کودکی اش با این گونه مسائل رو به روست، اگر به وسیله مربیان از انحراف او جلوگیری نشود، زمینه لِغزشش زیادتر است.
آیا پدر و مادری که با پوشش نامناسب، یا گفتار و رفتار برانگیزاننده در برابر دیدگان کودک و نوجوان ظاهر می‌شوند و سلامت و امنیت روانی او را دستخوش طوفان قرار می دهند، با والدینی که مواظب همه حرکات و سکنات فیش هستند و به اندیشه ها و رفتارهای فرزندان خود جهت می‌دهند، یکسانند؟
آیا کودکی که به هر دلیل صحنه های محرکی را مشاهده کرده است، این کودک- چه دختر و چه پسر- در آینده احتمال خطای زیادتر نیست؟

هر کدام از رفتارهای انسان، چه مثبت و چه منفی، به نوبه ی خود می‌تواند بر شخصیت فرد تاثیر بگذارد. انحرافات و کجروی های رفتار جنسی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در نتیجه، شخصیت انسان را متحول می سازند. حال اگر به این مطلب، وسعت و عمق تاثیر پذیری کودک را اضافه نماییم، بهتر به نقش خانواده و دوران رشد پی می‌بریم.

داشتن رابطه درست بین پدر و مادر نقش مهمی ایفا می کند. پدر و مادر باید دوستی، عشق و احترام متقابل به یکدیگر داشته باشند؛ زیرا رفتار و کردار والدین برای کودکان نمونه ی تقلید است، اما فراموش نکنید در رفتار خود مقابل کودکان حریم‌ها را رعایت کنند.

وجود وسایل ارتباط جمعی جدید در خانواده در بسیاری از مواقع سبب آسیب رساندن به زیر مناسب تربیت جنسی می شود؛ مثل ماهواره و فیلم هایی که ممکن است تأثیر بعضی از صحنه های آن از ذهن کودک پاک نشود.

امام صادق( علیه السلام) ارتباط سعادت فرزندان را به والدین تا آنجا که توسعه می‌دهند که نوه های انسان را هم در بر می گیرد، حضرت می فرمایند:(( به درستی که خداوند به وسیله رستگاری مرد مومن، فرزند ه فرزند فرزندش را رستگار می کند.
)).خانواده اگر زندگی خود را بر پایه دوستی بنا نهد، می توان امیدوار بود که در آینده نسلی شایسته عهده‌دار اداره جامعه خواهند شد. برای حفظ کودک و نوجوان از آینده ناگوار، باید مربیان، به خصوص والدین، آنان را از تاثیرات پیچیده ای که مربوط به معاشرت غلط و تربیت نادرست جنسی است، دور نگه دارند.( سایت تبیان،” روابط سالم والدین و تربیت جنسی”)

میزان اطلاعات کودکان در مسائل جنسی

مراحل درک کودک از مسائل جنسی:

کودک سه ساله: کودک در این سن می تواند بپذیرد که نوزاد در شکم مادر رشد می کند. او گمان می‌کند که همانطور که هر چیزی را می توان از خواربار فروشی خرید، بچه را هم از بیمارستان می خرند.

کودک ۴ ساله: این کودک، خرید بچه را، از بیمارستان قبول ندارد، ولی رشد کودک در شکم مادر را می‌پذیرد و تصور می‌کند و چه از ناف مادر زاییده می شود.

کودک ۵ ساله: او بیشتر علاقمند است تا خود صاحب بچه شود، و این را در بازی‌های او با همسالانش می‌توان مشاهده کرد.

کودک ۶ ساله: این کودک علاقه ی شدیدی به مبدا پیدایش بچه، بارداری و تولد پیدا می‌کند و تصور می کند بچه در اثر ازدواج پدر و مادر بر درخواست آنها از خداوند به وجود می آید و در شکم مادر به شکل تخم است.
کودک ۷ ساله: کودک در این سن علاقه شدیدی به داشتن نوزاد جدید در خانواده دارد تا فرایند رشد کودک را در مادر درک کند.

باید بدانیم اگر به کودک چهار ساله بگویید” نوزاد در بدن مادر رشد می کند،” مطابق فهم و درکش این مسئله را می پذیرد. همین اندازه دانش، برای سن او کافی است.

هرگز نباید، در برابر سوال کودک از چگونگی تولد، به او دروغ بگویید. اگر هم نمی خواهی در آن لحظه پاسخ دهید، به او بگویید بعداً صحبت خواهید کرد تجربه نشان می دهد که پاسخ درست ما به بچه ها، نه تنها انحراف ایجاد نمی کند، بلکه از انحراف آنها پیشگیری می کند.

کاری کنیم بچه ها بدون احساس تقصیر، سوالات خود را مطرح کنند و ضمناً، مطمئن باشند که والدین به آنها دروغ نمی گویند تا به والدین اعتماد پیدا کنند.

اطلاعات جنسی در دوره های سنی:

تا ۵ سالگی، بچه ها باید:

۱. نام صحیح اعضای بدن از جمله اعضای تناسلی را بدانند.

۲. درک کنند که نوزادان از رحم مادر متولد می شوند.

۳. مفهوم فضای خصوصی را هنگام تعویض لباس و رفتن به توالت بدانند. به ویژه ضروری است کودکان ۵ ساله تفاوت خصوصی و سری را بفهمند.

۴. بتوانند به راحتی با والدین یا فرد بزرگسال قابل اعتماد دیگری، درباره جنسیت صحبت کنند.

۵. نسبت به هویت مذکر یا مونث خود عزت نفس داشته باشند.

بین ۶ تا ۹ سالگی، بچه ها باید:

۱. بتواند تولید مثل حیوانات و گیاهان را به عنوان بخشی از چرخه حیات درک کنند.

۲. در پاسخ به سوالاتی چون(( نوزادان از کجا می آیند))(( چطوری به دنیا می آیند)) چیزهایی شنیده باشند.

۳. از تفاوت بین دو جنس آقا باشند و بتوانند نام صحیح اندام تناسلی خود و جنس مخالف را نام ببرند.

۴. درک کلی از ایدز و عفونت های دیگری که از طریق جنسی منتقل میشود داشته باشند.

۵. نسبت به سلامت کلی و نیازهای ایمنی بدن خود مسئولیت روزافزون پیدا کنند و بهداشت شخصی خود را با مسواک زدن، دوش گرفتن، رعایت تغذیه مناسب و غیر حفظ نمایند.
۶. مفاهیم دوستی و عدالت را بفهمند و بتوانند احساسات خود را با والدین یا افراد بزرگسال قابل اعتماد دیگری در میان بگذارند.

بین ۹ تا ۱۳ سالگی، بچه ها باید:

۱. جنسیت را به عنوان بخشی طبیعی از زندگی درک کنند.

۲. با تغییرات طبیعی دختران و پسرها در دوران بلوغ( عادات ماهانه و احتلام) آشنا شوند.

۳. بتوانند با دیگران دوست شوند و دوستی هایشان را حفظ کنند.( معمولاً با هم جنس های خودشان)

۴. روند تولید مثل و مفاهیمی چون: آمیزش جنسی، پدر و مادر شدن، سقط جنین و جلوگیری از بارداری را درک کنند.

۵. بدانند سوء استفاده جنسی چیست؟ چگونه می توان آن را تشخیص داد و در موقعیت های بالقوه خطرناک چگونه باید رفتار کرد.

با توجه به مراحل رشد کودک، به پرسشهای او پاسخ دهید. هر چه سن او کمتر است پاسخ ها را عینی تر و با لحن جدی بگویید. جواب آنها را حداکثر در دو تا سه جمله بدهید. بچه های ده- ۱۲ ساله به اطلاعات بیشتری نیاز دارند که می‌توان از طریق کتاب‌ها، جزوه ها و کلاسهای آموزشی به آنها دست یافت( وبلاگ دانستنی های ازدواج،” درک مفهوم جنسیت در کودکان).

برخورد صحیح والدین با رفتارهای جنسی کودکان

کودکان والدین در موقعیت های متفاوت، صحنه هایی از مسائل جنسی کودکان را مشاهده میکنند که میبایست برخورد مناسبی داشته باشند:

الف) هنگام مشاهده ی کنجکاوی فرزندان در مورد بدن خودشانوالدین باید با آرامش، نرمی و مهربانی بگویند:( پسرم یا دخترم) راجع به بدن خودت کنجکاو شدی؟ این نشانه آن است که تو مردی( یا خانمی)

تذکر:

۱) دوستان او را از این کار نه کنید و از او بخواهید تا تکرار نکند.

۲) طوری رفتار نکنید که دفعه بعد به شما اطمینان نکند

۳) طوری رفتار نکنید که او احساس گناه کند؛ زیرا تنها از سر کنجکاوی بوده است.

۴) طوری رفتار نکنید که او دچار اضطراب شود.

ب) هنگام مشاهده ی کنجکاوی فرزندان در مورد بدن دیگران

ممکن است در سن ۵۶ سالگی دختر یا پسر شما بگوید که جنس مخالف از او خواسته تا لباسش را در بیاورد؛ اگر او به شما اطمینان داشته باشد و بترسد، هرگز برای شما تعریف نمی‌کند. شما باید با حفظ و آرامش و عدم برخورد منفی به او بگویید: عزیزم کار خوبی کردی که به او گفتیم این کار زشت است.

۱) علت اصلی علاقه ی بچه ها به دکتر بازی، کنجکاوی آنها در مورد بدن دیگران است.

۲) مادر عزیز توجه کنند که در حضور بچه های دیگر به خصوص جنس مخالف، پوشک بچه را تعویض نکند.

ج) هنگام مشاهده ی برهنگی بچه های هم سال در مقابل یکدیگر

این عمل جنبه ی کشف و کنجکاوی دارد و والدین باید با کمی حالت دستپاچگی بگویند: زود لباس تان را بپوشید، مگر نمی دانید بدن هرکسی برای خودش، خصوصی است.

۱) حفظ خونسردی و آرامش بسیار ضروری است، پس هرگز شوکه نشوید.

۲) در برابر کودک از واژه ی(( خصوصی)) استفاده کنید نه (( سری))؛ چون اگر کودک فکر کند بدن او سری است، بدن خود را به پزشک نشان نمی دهد.

د) هنگام مشاهده یبرهنگی بچه های غیره مثال در مقابل یکدیگر

والدین باید با حفظ خونسردی توجه و دقت خود را بیشتر کرده و به طور نامحسوس روابط آنها را کنترل کنند، و اگر آنها را در حال تماس دیدند، بگویند: بدن هر کس برای خودش خصوصی است و کنترل نامحسوس خود را بیشتر کنند.

ه) هنگام مشاهده ی تماس بدن بچه ها با تخت یا جای دیگر(مالیدن)

۱) اگر کودک نفس نفس می‌زندو عرق کرده است( در ۳-۵ سالگی) نشانه ی اختلال هورمونی است و باید به پزشک مراجعه کنید.

۲) اگر به طور اتفاقی به موردی انجام می دهد، ممکن است:

– عمل او تقلیدی باشد، یعنی صحنه ای از فیلم یا روابط پدر و مادر را دیده باشد.

– قصد جلب داشته باشد؛ زیرا پیش از این برخورد مناسبی با او نشده است( مجموعه مباحث استاد دهنوی،” پرورش نسل مهذب”). کودکانی که شاهد رابطه ی خاص پدر و مادر خود هستند، احتمال دارد به دلیل عدم قدرت تحلیل این مسئله با تنفر شدید از پدر و مادر( یا یکی از آنها) مواجه شوند، و گاهی به ضرب و جرح کشیده شوند.
ایجاد زمینه ی انحراف و رشد قوای شهوانی و امیال جنسی پیش از موعد طبیعی و عادی آن، می‌تواند موجب بروز فعالیت های جنسی ناسالم شود.

همه ی این تاکیدات برای ایجاد محیطی سالم و بدون تنش های فکری و روانی برای اعضای خانواده است.

در جامعه با افرادی برخورد می‌کنیم که به اعتراف خودشان بر اثر بی توجهی پدران و مادران به این امر و مشاهده ی آنان در حال آمیزش یا انجام مقدمات آن، به مرحله‌ای از تحریک جنسی و عقده ی روانی رسیده بودند که عداوت شبیه پدر و مادر در سرحد قتل دردل آنها پیدا شده بود. اینجاست که ارزش و عظمت این حکم اسلامی آشکار می گردد( مکارم و همکاران،۱۳۷۴).

 

امتیازدهی
PDFPrint
نویسنده :
منبع : رفتار و رابطه جنسی از کودکی تا پیری - مهشید رضوی رضوانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *