شخصیت های رنگی در تحصیل

شخصیت های رنگی در کلاس
یکی از ابعاد موفقیت در تحصیل، خود شناسی در مورد نحوه برخورد با معلم و برقراری ارتباط با کلاس است. افراد اگر بتوانند از کلاس استفاده و بهره کافی ببرند یادگیری شان بسیار راحت تر شده و با صرف زمان کمتری پس از کلاس می توانند یادگیری شان را تکمیل کنند.
به ویژه برخی از رنگ ها عمده یادگیری شان در کلاس اتفاق می افتد. مثلاً آبی ها به واسطه این که دارای حافظه تصویری قوی هستند. چنانچه در کلاس به دقت گوش دهند هم مطالب را بهتر و سریع تر یاد می‌گیرند و هم یادآوری مطالب برای آنها بسیار ساده تر خواهد بود.
از سوی دیگر آگاهی از علت رفتار مخاطبان در کلاس به معلم کمک می کند درک بهتری از دنیای آنان داشته باشد، روش مدیریت کلاس مناسب تری به کار برد و شیوه آموزش موثری برای انتقال مطالب به فراگیران انتخاب کند.
بنابراین شناخت شیوه عملکرد افراد در کلاس هم برای خودشان مفید است و هم برای معلم. یک روش بسیار ساده که با آن می توان به شناخت و فهم شخصیت فراگیران دست یافت، استفاده از نظریه رنگ های واقعی است.
زمانی که فردی در یک کار می درخشد و خود را نشان می دهد، به این معنا است که او در حال شکوفایی استعدادهای خود است. اگر رنگ شخصیت او درست تشخیص داده شود و نیازهایش درک شود، دانش آموز و دانشجو احساس ارزشمندی نموده و تمایل بیشتری به انجام رفتارهای سازنده در محیط یادگیری پیدا می‌کند.

نوجوانان آبی در کلاس
صفات بارز آبی ها که در کلاس از خود نشان می دهند این است که آنها اهل دوستی، کمک کردن، دلسوز، مراقب، اهل مشارکت، احساسی، صریح، تخیلی، خلاق و عاطفی هستند.
نیازهایشان هم مطابق ویژگی های شان باید مورد توجه معلمان قرار بگیرد. تایید شدن، همدلی، شرکت داده شدن در گروه، پذیرش و دوستی جزء نیازهای آنها است.
آبی ها، تلاش زیادی می کنند که در کلاس برنده شوند ولی لذت برنده شدن گروهی در آن‌ها بیش از لذت برنده شدن فردی است.
برای تشویق کردن یک فرد آبی باید به او گفت که مشارکت و همکاری بی‌نظیری دارد یا از شفقت، خلاقیت و حساسیت او که بیش از دیگران است، قدردانی گردد.
گاهی اوقات یک لبخند، دست بر شانه زدن و یک سلام برای او بسیار دلگرم کننده است. عزت نفس او با گفتن یک جمله استحکام پیدا می‌کند که من می دانم تو چه احساسی داری.

 


معلمان زمانی با مشکلات رفتاری آبی ها مواجه می شوند که آنها احساس کنند که معلم یا همکلاسی ها در حق آنها بی انصافی کرده اند، فعالیت های شان نادیده گرفته شده، اطرافیان شان بی خیال اند، محیط کلاس شلوغ و رقابتی است، تعاملات، بحث و ارتباطات گروهی وجود ندارد.
در این صورت احساس ناقابلی، بی اعتباری و فقدان دانش می کنند. این احساسات و افکار منجر به بروز رفتارهای نادرست می‌شود. رفتارهایی مانند رویا پردازی افراطی، فاصله گرفتن، تاخیر به خاطر دوستان، گریه کردن، آشفتگی هیجانی، خلق پایین، افسردگی، وابستگی بیش از حد به معلم یا دیگران نشان از عدم تعادل شخصیت و وجود آسیبی در فراگیر آبی است.

نوجوانان سبز در کلاس
شهرت سبزها به خاطر استقلال، استحکام، اطمینان به خود، عقلانیت، منطق، تحلیل گری و حلال مشکلات بودن است.
این ویژگی‌ها، نیازهایی را در آنها ایجاد می‌کند. آنها نیازمندند که زمانی را به فکر کردن و طرح ریزی اختصاص دهند. کارآمد، شایسته، موفق، هوشمند، نوآور و خلاق باشند، با چالش‌ها مواجه شوند و به معلم خود احترام بگذارند.
یکی از روش های تشویق کردن سبز ها این است که از آنها بخاطر نقطه نظرها، خلاقیت و اینکه تکالیف تکراری را علیرغم میل شان انجام می‌دهند، تقدیر شود.
معلم باید به نوآوری آنها در انجام تکالیف هم توجه کند. روش دیگر احترام به تنهایی و استقلال آنها است. آنها نسبت به نصیحت شدن احساس خوبی ندارند. باید از آنها به خاطر جستجو گریشان تقدیر کرد و به آنها آزادی عمل داد تا موضوع درس و تحقیق را خود انتخاب کنند.
علاوه بر این، علاقه مندی آنها به بحث در مورد موضوع های درسی زیاد است. بعد از کلاس باید این فرصت در اختیار آنان قرار گیرد.
زمانی مشکلات رفتاری سبزها بروز پیدا می‌کند که آنها فکر کنند از نظر دیگران بی لیاقت هستند یا زمان کافی برای فکر کردن ندارند یا استقلال لازم در تحصیل و درس برایشان وجود ندارد یا فشاری بر خود احساس کنند که باید کاری را انجام دهند یا فکر کنند معلم و درس غیرمنطقی اند.
دلواپسی، فراموشی، اشکال در افکار ارتباطی، تصویرسازی و کناره گیری بیش از اندازه، انتقاد به دیگران با رفتارهای مغرورانه و برتری جویانه، بحث کردن، عدم همنوایی و اجتناب از اشیا و موقعیت‌های ترس آور علائمی است که نشان می دهد یک فرد سبز دچار مشکلات فکری و رفتاری است.

نوجوانان نارنجی در کلاس
نارنجی ها با صفات برجسته‌ای چون تند و تیز، فعال و اهل عمل، پر انرژی، رقابتی و حراف، در کلاس مشخص می‌شوند. نیازهای آنها که به دنبال ویژگی های شخصیت شان بروز می‌کند آزادی برای بیان شدن، فعالیت های عملی، تنوع، توجه، انتخاب، محرک، هیجان، سرگرمی و بازی است.
از آنجایی که آنها فعال، زیرک و با حرارت هستند، بهترین راه تشویق شان این است که به آنها اجازه داده شود دوستان خود را در کلاس سرگرم کنند.
آنها دوست دارند به خاطر هوش و توانایی سازگاری شان و این که می‌توانند یک روش سریع برای رسیدن به نتیجه بیابند مورد تقدیر قرار گیرند. باید به آنها اجازه داد نقطه نظرهای شان را به صورت کلامی یا غیر کلامی بیان کنند و رهبری گروه را برعهده بگیرند.
نارنجی‌ها، بهترین فراگیران از نظر یادگیری هستند. زیرا سریعاً کاربرد مطالب ارائه شده توسط معلم را در زندگی واقعی پیدا می کنند. هنگامی مشکلات رفتاری شان شروع می‌شود که قرار باشد منتظر بمانند، هیچ روزنه امیدی برای رقابت و ماجراجویی وجود نداشته باشد، سرگرمی، چالش و آزادی در کلاس به صفر رسیده باشد. ساختار کلاس سخت و بیش از اندازه تکلیفی شود و احتمال خطر کردن محدود باشد.
علائم وجود آسیب در رفتارهای نارنجی ها که باید مورد توجه معلمان قرار گیرد و در راستای آن نیازهای آنها را برطرف کنند بی قراری افراطی، بی حوصلگی و رفتارهای پرخاشگرانه، حملات کلامی، شکستن قوانین، عصبی شدن، کاهش استراحت و توجه طلبی افراطی است.

نوجوانان طلایی در کلاس
طلایی ها در کلاس مرتب، برنامه‌ریز، منظم، قابل اعتماد، پیرو مقررات، سازمان یافته و سروقت هستند.
آنها نیاز به دانستن برنامه آینده، تداوم آن، ساختار، قانون، احساس مسئولیت و قدردانی شدن دارند.
از آنجایی که آنها اهل همکاری، وابسته و هشیارند، معمولاً دوست دارند تکالیفی که قرار است انجام دهند مشخص و واضح باشد؛ مانند اینکه به آنها دیکته شده است.
در انجام تکالیف خود صادق و بی ریا هستند و دوست دارند دقت، ظرافت و کارآمدی آنها در انجام تکالیف زبانزد معلمان باشد. برای تشویق آنها لازم است از کارهایی که انجام داده اند مورد توجه و قدردانی قرار گیرد.
علت ایجاد مشکلات رفتاری طلایی، می تواند عدم ثبات، عدم تشخیص خوب از بد، فقدان سازمان یافتگی، به هم ریختگی، تقویت یا پاداش محدود و کم برای موفقیت های بزرگ، وقت نشناسی و عدم احساس مسئولیت همکلاسی هایشان در برابر تکالیف باشد.
در این صورت آنها دچار اضطراب، نگرانی، بحران، محکم شدن صدا، شکایت، احساس گناه، قضاوت بد در مورد خود و دیگران، کنترل افراطی، خستگی، بیماری، سردرد و ناله کردن می‌شوند.

شخصیت های رنگی در تحصیل
امتیازدهی
PDFPrint
نویسنده :
منبع : شخصیت های رنگی در تحصیل - دکتر احمد صادقی؛ دکتر فاطمه سمیعی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *