شروع تغذیه کودک با غذاهای جامد

اولین غذای جامدی که کودک می خورد نه تنها برای خودش، بلکه برای پدر و مادر هم رویداد بزرگی است. این مرحله در زمان خودش، درست مثل فارغ التحصیل شدن از دبیرستان یا دانشگاه، گام بلندی رو به جلوست.

بتریج همه متوجه شدند که تغذیه زود هنگام با غذای جامد، به سوء هاضمه منجر می شود و گاهی اوقات جلوی تغذیه درست کودک با شیر مادر را که در آن هنگام بتدریج داشت محبوبیت پیدا می کرد، می گیرد. بنابراین، اینک باید برای شروع تغذیه با غذای جامد تا پنج یا شش ماهگی صبر کرد.

غلات به صورت سنتی همچنان اولین غذاهای جامد را تشکیل می دهند. شاید علت این باشد که غلات معمولا نرم هستند و کمتر، آلرژی ایجاد می کنند. پودر برنج های آماده برای کودکان را معمولا با آهن که پس از شش ماهگی بری کودک شیر خوار بسیار ضرورت دارد و بخصوص کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند و این ماده حیاتی را به اندازه کافی دریافت نمی کنند، باید آن را به صورت مکمل دریافت کنند.

تغذیه کودک

تاچند سال پیش، تقریبا همه پزشکان توصیه می کردند که تغذیه کودک را با غلات پخته شروع کنیم و سپس بتدریج سبزی پخته، میوه له شده، گوشت کاملا خرد شده و سفیده تخم مرغ کاملا پخته شده را به رژیم غذایی او اضافه کنیم. استفاده از زرده تخم مرغ را تا سه ماهه آخر سال اول به تاخییر می انداختند چون اعتقاد داشتند که در بعضی از کودکان، ایجاد آلرژی می کند. سایر غذاها را هرچه دیرتر به کودک بدهیم، احتمال ایجاد آلرژی در او، بخصوص در خانواده هایی که سابقه آلرژی دارند، کمتر می شود. مرغ و ماهی را می توان در اوایل سال دوم کودک داد.

غذا هایی که در قوطی یا شیشه به صورت آماده برای کودکان تهیه می شوند، از نظر نگهداری، گرم کردن و استفاده، بسیار راحت هستند و درست به اندازه غذاهای پخته تازه ارزش غذایی دارند. ولی بعضی از تولید کنندگان غذاهای آماده کودک، غلات را بامیوه، سبزی و گوشت مخلوط می کنند. به نظر من عاقلانه تر این است که این غذاها را به صورت جداگانه بخرید تا بتوانید متوجه شوید که از کدام سبزی ها، میوه ها و گوشت ها استفاده شده است، چون اگر کودک فقط غلات بخورد و یا میزان غلات مخلوط شده با سبزیها، میوه ها و گوشت ها زیاد باشد، غذا بیش از حد چسبناک می شود. روی جعبه های غذا های آماده را دقیق بخوانید تا متوجه شوید که دارید به کودکتان چه می دهید.

بهتر است نمک به غذا های کودک اضافه نکنید. علاقه به نمک ممکن است به صورت یک عادت غذایی مضر برای تمام عمر در آید و بعدها منجر به فشار خون بالا، بیماریهای قلبی و سکته می شود.

و در آخر بهتر است که به کودک هم همان سبزیها، میوه های تازه یا کمپوت و غذاهایی که سایر اعضای خانواده می خورند داده شود.

البته باید دقت کرد که این غذاها فاقد نمک، ادویه و مواد مضر برای کودک باشند و آنها را کاملا له کنید، چون کودک تا قبل از یک سالگی قادر به له کردن غذا توسط آرواره ها نیست. پس از یک سالگی می توان سبزی ها و میوه ها را بتدریج به صورت تکه های کوچک به کودک داد.

امتیازدهی
PDFPrint

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *