مراحل تکامل بازی کودکان ۲ تا ۳ ساله

کودکان دو تا سه ساله از بازی با وسایلی مانند توپ، قطعات بزرگ برای ساختمان سازی، بازی های دسته جمعی منظم، بازی نخ و مهره، بازی کشیدن و هل دادن کامیون، آب و شن بازی، بازی های ساده رایانه‌ای، وسایل موسیقی و کتاب ها لذت می برند.
از دو سالگی مهارت کودک در حرکات درشت و ظریف افزایش پیدا می کند. او اشیا را بلند می کند، حمل می کند، بالا می رود، جست می زند و می دود.
او می تواند روی یک سه چرخه کوچک بنشیند و پایش را روی رکاب آن بگذارد، رکاب بزند و آن را به گوشه ها هدایت کند.
کودک ممکن است تلاش نماید که با پا به توپ بزند، اما معمولا به سوی توپ گام برمی دارد. او می تواند یک توپ بازی را پرت کند بدون آنکه بیفتد، اما هنوز تلاش او در گرفتن توپ ها، موفقیت آمیز نیست.
مهارت های دستکاری و سازنده کودک به طور مداوم در حال پیشرفت است. او از ساختن برجی با ۶ یا ۷ آجر در دو سالگی به ساختن برجی با ۹ آجر در سه سالگی در حال پیشرفت است.
کودک در انجام بیشتر فعالیت ها از دست انتخابی خود استفاده می کند. کودک همچنین هنگام در دست گرفتن یک مداد یا مداد رنگی، معمولاً با استفاده از انگشت شصت و دو انگشت میانی دسته مداد را در نزدیکی نوک آن می‌گیرد. کنترل فزاینده کودک او را قادر می سازد که اشکال دایره ای را به خوبی و بهتر از قبل رسم کند.
کودک از رنگ کردن شکل های مخصوص و قطعات ساده لذت می برد. در سه سالگی می تواند دو یا سه رنگ اصلی و شکل را با هم تطبیق دهد.
کودکان در این سن برای برقراری ارتباط و جلب توجه دیگران از کلمات، ایما و اشاره، تقلید به صورت جدا جدا یا جمعی استفاده می کنند.

 


تحولات حاصل شده در مورد زبان به سرعت در بازی های کودکان نمود می‌یابد. کودک هنوز به دنبال جلب توجه والدین و بزرگترهای آشنا است و با اقداماتی نظیر تقلید کار آنها، درخواست می‌کند تا به تلاش‌های او توجه شود و در پی جلب موافقت آنها است.
در حدود ۳ سالگی ممکن است شروع به طرح سوالاتی از قبیل چه، کجا و چه کسی بکند. نقش بازی اولیه کودک حالا به بازی‌های خیالی تر تبدیل شده است و کودک در جریان چنین بازی های تخیلی، با صدای بلند با خودش صحبت می‌کند و به خودش دستور انجام اعمالی را می دهد.
او به تدریج از کلماتی استفاده می‌کند که به فعالیت مورد انجام نزدیکتر و همخوانی بیشتری دارند.
او در بازی هایش نشان می دهد که در حال استفاده از برنامه ریزی در مورد کارهای آینده است، برای مثال به جمع‌آوری لوازم مناسب برای رفتن به یک سفر خیالی می پردازد.
بازی کردن در این مرحله شامل ترکیبی از بازی های انفرادی، تماشاگر بازی دیگران بودن و نهایتاً بازی های جمعی است و به تعامل با سایر کودکان می‌پردازد.
در این مقطع قابلیت برقراری ارتباط کودکان محدود است و آنها به سختی نیاز خود را به والدین و اسباب بازی منتقل می کنند.
بین ۲ تا ۳ سالگی به نظر می رسد کودک متقاعد شده است که یک بزرگتر آشنا با او به خودی خود آنچه را که او به آن توجه می کند، احساسات، نیازها و تمایلات او را درک می کند و از چشم او به دنیا می نگرد.
برای مثال، یک کودک وقتی در حال نگاه کردن از بالای پنجره به بیرون است تصورش این است که فرد آشنای خانواده که در پایین قرار دارد همان چیزی را می بیند که او از بالا.
او هنوز قادر به دیدن اشیا از دید دیگران نیست ولی با کسب تجربه و بزرگتر شدن به درک دیدگاه های دیگران نائل می شود.

 

مراحل تکامل بازی کودکان ۲ تا ۳ ساله
1 رای - میانگین 5
PDFPrint

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *