مرکز نگهداری از یک کودک با کیفیت مطلوب

هر مهد کودک قوانین خاص خود را دارد.این قوانین بر اساس نوع ،تعداد کودکان،منطقه،شهر و استانی که در آن واقع شده است، تفاوتهایی با یکدیگر دارند. البته قوانین کلی که از سوی دولت و مراجع صلاحیتدارتعیین شده اند،برای همه مهدکودکها و مراکز پیش دبستانی یکسان استو آنها ملزوم به رعایت و اجرای آن هستند. صحبت از این است که اگر الگویی بر اساس استانداردهای موجود تهیه شود و همه مهدکودکها و مراکز پیش دبستانی آن را اجرا کنند،همه آنها کمابیش به کیفیت قابل قبولی خواهد رسید.
این مراکز برای فعالیت باید مجوز معتبری داشته باشند،اگر چه داشتن مجوز تضمینی برای کیفیت نیست. بهتر است از از مجاز بودن،آن مراکز مطمئن شوید. دریافت مجوز به معنای رعایت استانداردهای اصولی خاص امنیتی و بهداشتی است.معمولان مقدمات مسئول قبل از صدور مجوز از مکان مرکز بازدید و برنامه های آموزشی آن را بررسی می کنند و سپس هر چند وقت یک بار هم برای بازرسی مجدد وضعیت آموزشی و تمدید مجوز به آنجا سر می زنند.
برنامه های مهد کودکها همیشه باید چیزی بیش از نگهداری صرف باشد. این مرکز باید برنامه ای مدون و مکتوب ،برای فعالیتهای مناسب هر گروه سنی ارائه کنند که در جهت رشد ذهنی،اجتماعی،هوش و عاطفی کودک باشد. این فعالیتهای طراحی شده باید نیازهای پرورشی کودکان را رفع نمایند..مثالهیی از فعالیتهای زمان بندی شده روزانه که کودک می توانند از ان لذت ببرند،عبارتند از: گفت و گوهای لذت بخش بین مربی و کودکان ،در نظر گرفتنفرصت های فراوانی برای بازی ،(از جمله بازی در فضای باز)، زمانی برای استراحت و زمان متغیری برای شرکت در انواع فعالیتها (مثل آشپزی ساده ،مطالعه و تماشای کتابها،قدم زدن،شرکت در انواع بازیها و سرود خواندن).


یکی دیگر از مواردی که برای صدور مجوز باید رعایت شود،تهیه انواع وسایل بازی مناسب است. همچنین کودکان بزرگتر باید فرصتهایی را برای بازی و ورزش،تحت نظارت یک مربی داشته باشند. نوزادان باید فضای کافی برای غلت زدن و خزیدن داشته باشند و مربی با تجربه باید از آنها نگهداری و با آنها صحبت کند و به تغذیه آنها رسیدگی نماید.
چنین مراکزی به مربیان آموزش دیده و ماهر نیاز دارند. البته ممکن است که برخی مربیان بسیاری از مهارتهای لازم را به طور تجربی آموخته باشند.دوره های آموزشی بسیاری نیز در زمینه آموزش اوایل کودکی برگزار می شودکه در صورت نیاز نیز مربیان می تواندبه عنوان آهموزش ضمن خدمت در آنها ثبتنام کنند. رفته رفته توجه به این نوع از آموزش های بیشتر دیده شده و در بسیاری از دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی این دوره ها تدریس می شوند. هدف از تاسیس این دوره ها برای مربیان و پرستارانی که در این حوزه فعالیت دارند، آاشنا نمودن این افراد یا الگوهای رایج رشد و پرورش کودک واطمینان از این امر است که آنها مهارتهای لازم را برای رفع نیازهای کودکان فرا می گیرندو همواره آنها را به کار می بندند.
آموزش مربیان این مراکز شامل مورور تجربه های پیشین کار با کودک و گذراندن دوره های تخصصی مربوط به مراقبت از کودک است.آموزش باید شامل کمک به حل مشکلات رفتاری ،روشهای کار با والدین ،تغذیه و خوراک سالم،حفظ سلامتی، امینیت و کمکهای اولیه ،به اضافه طراحی و استفاده مفید از فضای سالم باشد.علاوه بر آن ،رشته هایی که در حوزه روان شناسی کودک هستند،به پیشرفت یاد گیری کودکان کم سن کمک می کنند،استفاده از اسباب بازیها و بازی با وسایل مختلف را به آنها می آموزند و نوع فعالیتهای تفریحی لازم را مشخص می کنند. همه اینهاعوامل موثر بر رفاه کودک ،در طول برنامه در نظر گرفته می شوند.
مهدکودکها موظف شده اند که در طول ساعتهای کاری خود انواع غذاها و خوراکی های ساده را برای تغذیه کودکان در نظر بگیرند و برنامه غذایی مکتوب هفتگی در اختیاز والدین قرار بگیرد.در زمینه بهداشت ،مرکز باید سابقه پزشکی هر کودک را داشته باشد که شامل آخرین تاریخ واکسیناسیون است..
کودک باید برگه سنجش سلامتی (کارت سلامت) از یک متخصص اطفال یا پزشک خانوادگی داشته باشد. سابقه معاینات دندان پزشکی که اخیرا انجام شده نیز توصیه می شود. همچنین مرکز باید طرحهای مکتوب و آماده ای برای رسیدگی به بیماریها و نیز برای موقعیتهای اضطراری داشته باشد.
در راهنمائیها توصیه شده که والدین اطلاعات مربوط به خدمات بهداشتی موجود در جامعه را در اختیار داشته باشند تا بتوانند از این امکانات بهرمند شوند. مربیان باید آموزشهای لازم را در زمینه کمکهای اولیه دیده باشند که بتوانندبه موقع کمک کنند. جعبه کمکهای اولیه باید در دسترس باشد.کودکان باید در طول ۲۴ ساعت در همه ساعتهایی که در مهدکودک هستند در برابرحوادث بیمه شوند و در صورت بروز حادثه، از امکانات اورژانسی به صورت رایگان برخوردار باشد .
موارد مشکوک در زمینه کودک آزاری یا سهل انگاری باید در اولین فرصت گزارش شود و روال اداری پیدا کند .
در دفترچه های راهنما به والدین توصیه شده که فرصتهای مناسبی را به شناخت و رسیدگی به نیازهای کودکان خود اختصاص دهند.آنها باید از برنامه مورد نظر مرکز آگاهی داشته باشندو اطلاعات خود را با والدین دیگر در میان بگذارند .بهتر است آنها در خلال ملاقاتهای زمان بندی شده، ملاقاتهای فصلی ،گردهم آئیها و جلسه های مشورتی با یکدیگر گفتگو کنند.والدین حتی باید امکان برسی برنامه مرور هزینه ها و فرا گیری مهارتهای مربوط به والدین را در کلاسهای آموزشی که برای انها تشکیل می شود ،داشته باشند.


همه این اطلاعات باید به زبانی ساده در اختیار والدین قرار گیرد. والدین باید امکان ارزیابی کیفیت برنامه های مهد کودک را بر اساس یک فهرست استاندارد داشته باشند و همچنین امکان مطرح کردن سوالهایی که اطلاعات لازم را برای کمک به یافتن مهد کودکی مناسب در اختیار والدین قرار می دهد
توجه به استانداردهایی که از سوی مقامات مسئول در این زمینه تایین شده اهمیت خواصی داد. این استانداردها باید در حد لازم برای فرزندتان رعایت و اجرا شود. سیاست مهد کودک بر شما به عنوان یک والد تا حدی تاثیر خواهد گذاشت.باید به حدود مسئولیت ،تفاهم و مراقبتهایی که از سوی کارکنان و مدیران ارائه می شود،توجه کنید.به رفتار کودکان بعد از بازگشت از مهد کودک به خانه دقت کنید .آیا آنها خوشحال و راضی هستند ؟ ایا برای رفتن به مهد اشتیاق نشان می دهند ؟ به رفتار مربیان با یکدیگر ، وقتی درباره کودکان و آنچه که اتفاق افتاده صحبت می کنند، دقت کنید. آیا مربیان با علاقه مندی ، احساس مسئولیت و دلسوزی کار می کنند و با مسائل درگیر می شوند؟
اغلب زمان صرف غذا ، سرنخی از کیفیت واقعی برنامه را به دست می دهد. این فرصت باید دوستانه و با آرامش خاطر برگزار .فهرست غذا باید متنوع ، مقوی، دلچسپ و مناسب سن کودکان باشد.کیفیت اسباب بازیها، مواد آموزشی و تفریحی و وسایلی را که کودکان استفاده می کنند، بررسی کنید. فضای بازی و حرکت باید به اندازه ای باشد که کودکان برای حرکت و بازی با مانع برخورد نکنند و از حوادث مصون بمانند. جایی هم باید برای گفت وگو خلوط کردن وجود داشته باشد.
برخورد مربیان نسبت به کودکان باید دلسوزانه، بی غرض و حاکی از توجه باشد. کودکان باید فرصت بیان احساساتشان را داشته باشند و مربیا روشهای سازنده ای برای رفع مشکلات رفتاری در نظر بگیرند.برخوردها باید از روی مثبت اندیشی و سرشار از تحرک باشد. کودکان باید از بودن در کنار هم لذت ببرند،همکاری با یکدیگر را یاد بگیرند و به هم دیگر احترام بگذارند. گفت و گوی مربیان با کودکان و با یکدیگر باید به روشی ساده و آرام باشد. آنها باید بتوانند به خوبی با یکدیگر کار کنند.
اکثر والدین بطور غریزی درک می کنند که مهد کودک مناسب را یافته اند. برخی از والدین به من گفته اند که فورا از نحوه گفت وگوی مربیان و واکنشهای آنها فهمیده اند که آیا مهد کودک بر اساس برنامه مناسبی اداره می شود یا خیر. علاوه بر تجهیزات و تسهیلات، مربی نیز کلید اجرای یک برنامه موثر است. واکنشهای خود را ثبت کنید ،پیشنهاد می کنم که با والدین دیگری هم که کودکشان را به این مهد می آورند،صحبت کنید.

 

امتیازدهی
PDFPrint
نویسنده :
منبع : کلیدهای انتخاب مهد و پرستار کودک - دکتر استیوان آورباخ؛ مترجم مینا اخباری آزاد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *