معرفی رشته روانشناسی کودک و گرایش های مختلف آن

بدون شک یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی دوران کودکی است. دورانی که در آن شخصیت فرد پایه‌ریزی شده و شکل می‌گیرد. امروزه این حقیقت انکارناپذیر به اثبات رسیده است که کودکان در سنین پایین (طفولیت) فقط به توجه و مراقبت جسمانی نیاز ندارند، بلکه این توجه باید همه ابعاد وجودی آنها شامل رشد اجتماعی ، عاطفی ، شخصیتی و هوشی را دربر گیرد. این ابعاد عوامل تعیین کننده و اساسی یک انسان هستند که از دوران کودکی پایه‌گذاری و شکل می‌گیرند.

روان شناسی کودک به عنوان یکی از زیر‌مجموعه‌های روانشناسی با هدف نگاه دقیق و علمی به کودک و نیازهای او و یافتن شیوه‌های صحیح پرورشی و آموزشی کودک از اولین سالهای تاسیس روان شناسی علمی مورد توجه بوده است. (البته موضوع کودک و مسائل مربوط به او همیشه مورد توجه بوده است). در طول این سالها روان شناسان زیادی نظیر ژان پیاژه و استانلی هال به مطالعه و تحقیق در مورد جنبه‌های مختلف رشد کودک پرداخته‌اند.

موضوعات مورد مطالعه در روان شناسی کودک:

۱-روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ۲- روانشناسی رشد ۳- روانشناسی کودکان استثنایی

۱-روانشناسی بالینی کودک و نوجوان : روانشناسی بالینی کودک یکی از تخصص­‌های ویژه روانشناسی است که اصول پایه­‌ی روانشناسی بالینی را با پیشینه­ رشد کودک، نوجوان، خانواده و آسیب شناسی روانی رشدی ترکیب می­‌کند. فعالیت اصلی روانشناسان بالینی کودک و نوجوان انجام پژوهش­‌های علمی و فراهم کردن خدمات روانشناختی برای نوزادان، کودکان، نوجوانان و خانواده­‌های آنان است.رشته ی روانشناسی بالینی کودک ونوجوان شاخه ای از روانشناسی بالینی است که دانش آموختگان آن بااستفاده از اصول روانشناختی وباتوجه به نیازهای فرهنگی –اجتماعی جامعه به ارزیابی کارکرد های روانی ،ذهنی واجتماعی کودکان و نوجوانان وارائه راهکارهای پیشگیرانه ،مشاوره ودرمانهای روانشناختی به مخاطبین می پردازد.

 

کاربردهای مختلف رشته ارشد روانشناسی بالینی کودک ونوجوان :

آموزش به خانواده ها ،مربیان وافراد ذی نفع درحوزه روانشناسی بالینی کودک ونوجوان

پژوهشی:

  • مشارکت درانجام پژوهش های بنیادی وکاربردی درحیطه روانشناسی بالینی کودک ونوجوان که منجربه تولید دانش ،رویکردهای جدید درحوزه ارتقای سلامت پیشگیری ،درمانی ،خدمات توانبخشی برای کودکان ونوجوانان می شود.
  • مشارکت درانتشاریافته های پژوهشی درمجلات علمی _پژوهشی معتبر
  • مشارکت درطرح های ملی ومنطقه ای مرتبط با روانشناسی بالینی کودک ونوجوان
  • تلاش برای بهبود روش شناسی پژوهشی وارتقای سطح سلامت علمی مقالات

مشاوره ای :

ارائه مشاوره روانشناختی به کودکان ونوجوانان ،خانواده های آنها،مدارس ومسئولین نظام سلامت درنقش تشخیص_درمان روانشناختی:

  • مشارکت درارزیابی وتشخیص مشکلات واختلالات روانشناختی کودکان ونوجوانان و ارجاع تخصصی جمعیت مراجعین به متخصصین
  • مشارکت درانجام خانواده درمانی وگروه درمانی برای کودکان ونوجوانان درتیم سلامت
  • اجرا وبومی سازی روان سنجی کودکان ونوجوانان
  • پیگیری ومراقبت از کودکان ونوجوانان تحت درمان زیر نظر متخصص مربوطه

البته انجام مداخلات تشخیصی درمانی برای بیماران مبتلا به اختلالات روانی بایددر تیم سلامت وتحت نظارت فوق تخصص روانپزشک کودک ونوجوان صورت می پذیرد.

مدیریتی :

همکاری در برنامه ریزی ،سازمان دهی ومدیریت مراکز مرتبط با روانشناسی بالینی کودکان ونوجوانان

پیشگیری:

غربالگری اختلالات روانی کودکان ونوجوانان وارجاع آنها به مراجع درمانی ذیصلاح

مشارکت دراجرا وارزشیابی برنامه های پیشگیرانه نظام سلامت

اجرای برنامه یاآموزش های پیشگیرانه به روز ،تشدید وتداوم اختلالات روانی یاآسیبهای بین فردی واجتماعی برای مدارس ویاخانواده ها

جایگاه شغلی:

مراکز روانپزشکی کودک ونوجوان

مراکز درمانی مرتبط باکودک ونوجوان

مراکز بهزیستی وکانونهای اصلاح وتربیت

مراکز خدمات روانشناختی کودک ونوجوان آموزش وپرورش

مراکز مشاوره روانی کودک ونوجوان

روش های ارزیابی

فراگیران با روش هلی زیر ارزیابی خواهند شد:

کتبی- شفاهی- آزمون ۳۶۰درجه- ارزیابی کارپوشه .

ارزیابی کارپوشه شامل ارزیابی کارنما ،نتایج آزمون های انجام شده ،مقالات وتشویق ها وتذکرات ،گواهی های انجام کار ونظایر آن است.

دفعات ارزیابی به صورت مستمر،دوره ای ،نهایی می باشد.

فضاها و عرصه های مورد نیاز :

کلینیک ها ی سرپایی

اتاق بازی درمانی

اتاق روان درمانی

اتاق نور و فیدبک وتوانبخشی شناختی

اتاق خانواده و گروه درمانی

دسترسی به بخش های دیگر بالینی

بخش های بستری سرپایی

 

 

۲- روانشناسی رشد

شاخه ای از رشته روانشناسی می باشد که به توصیف و تبیین تغییرات در طول زندگی فرد می پردازد. البته تاکید بیشتر آن بر دوران کودکی و نوجوانی می باشد.

این رشته برای مطالعه زندگی فرد از رشته های چون زیست شناسی ، جامعه شناسی ،پزشکی و تعلیم و تربیت کمک می گیرد.

۳- روانشناسی کودکان استثنایی

شاخه ای از رشته روانشناسی می باشد که به تعریف کلیه ی رفتارهای این کودکان استثنایی می پردازد.

از کودکان تیزهوش گرفته تا کودکان عقب مانده ذهنی، کودکان نابینا و ناشنوا ، کودکان دارای مشکلات تکلمی و کودکان دارای ناتوانی حرکتی و ذهنی را شامل می شود.

تمامی تعاریف مربوط به پیشگیری ، تشخیص و درمان مشکلات این کودکان مربوط به این علم است.

معرفی رشته روانشناسی کودک و گرایش های مختلف آن
3 رای - میانگین 4.7
PDFPrint

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *