می خواهید مراقب کودک خود باشید یا مراقب ذهنتان؟(بخش سوم)

برای رهایی از زندان ذهن و فرزندپروری موثر، شناخت ذهن و ذهن آگاهی اهمیت ویژه ای دارد. رفتار یا راهبردهای فرزندپروری شما، منجر به نتایج خاصی برای کودکتان و شما می شود. دو نوع خاص از پیامدها وجود دارد که تقویت کننده ها و تنبیه کننده ها نامیده می شوند. تقویت کننده ها پیامدهایی هستند که باعث می شوند یک رفتار بیشتر یا شدیدتر اتفاق بیفتد. تنبیه کننده ها پیامدهایی هستند که باعث می شوند یک رفتار کمتر اتفاق بیفتد. در اینجا می خواهیم تمرینی به شما بدهیم که کمک می کند تا بدانید چرا به عنوان یک والد در یک بافت و موقعیت خاص، به شیوه خاص خودتان فرندپروری می کنید. این تمرین همچنین به شما کمک می کند تا شروع به فهم رابطه افکار و احساسات و رفتار فرزندپروری خود بکنید. شما می توانید از این تمرین برای کاوش درباره اینکه راهبردهای فرزندپروری تان چه اثری روی کودکتان و شما دارد استفاده کنید.

در این تمرین شما تحلیل کارکردی ساده ای در مورد رفتار فرزندپروری خود انجام می دهید. نکته مهم این است که به افکار و احساساتی که در هر موقعیتی ظاهر می شوند، توجه خاصی داشته باشید. تصور کنید کودک شما به خاطر درخواستی که از او داشته اید، اوقات تلخی می کند. صدای او بلندتر و پافشاری اش شدیدتر می شود.

بافت را تشخیص دهید: کجا هستید و وقتی کودکتان شروع به بدخلقی می کند دور و بر شما چه اتفاقاتی در جریان است؟

پیشایندها را تشخیص دهید: وقتی کودک شما شروع به اوقات تلخی کرد چه افکار و احساساتی داشتید؟ در بدن خود چه حسی داشتید؟

رفتار خود را تشخیص دهید: چطور واکنش نشان دادید؟ معمولا برای پاسخ به اوقات تلخی چکار می کنید؟ تا حد ممکن اختصاصی و دقیق جواب دهید.

پیامدهای رفتار خود را برای کودکتان مشخص کنید: چه اتفاقی برای رفتار کودکتان افتاد؟ متوقف شد؟ شدیدتر شد؟ و ….

پیامدهای رفتارتان را در مورد خودتان مشخص کنید: بعد از اینکه تاکتیک و تکنیک خاصی را در رابطه با آن موقعیت خاص و رفتار فرزندتان به کار بردید، چه اتفاقی برای افکار و احساسات شما افتاد؟ آیا تغییر کردند؟ آیا احساس بهتری داشتید یا حالتان بدتر شد؟

اکنون یک موقعیت دیگر را در نظر بگیرید: کودک شما با ناله و گریه در مقابل رفتن به رختخوابش مقاومت می کند، به طور مکررنوشیدنی یا غذا می خواهد و به شما می گوید که خیلی می ترسد. باز هم بافت، پیشایند، رفتار خود و پیامدها را مشخص کنید.

انجام این تمرین چطور بود؟ آیا متوجه الگوی خاصی در افکار و احساسات خود، قبل و بعد از انجام یک راهبرد فرزندپروری خاص شدید؟ واکنش های خود را بنویسید. ممکن است کشف کرده باشید که وقتی به کودک خود واکنش نشان می دهید، این واکنشها پیامدهایی برای شما و کودکتان دارد. همچنین ممکن است متوجه شده باشید که افکار و احساسات شما بعضی اوقات پیشایند واکنش شما به کودکتان است و بعضی اوقات پیامد. در واقع برخی اوقات افکار و احساسات شما، نوع واکنش شما به فرزندتان را انتخاب می کنند نه رفتار فرزندتان. به عنوان مثال ممکن است با همسرتان بحث کرده و این بحث باعث ایجاد افکار و احساسات ناخوشایندی در شما شده باشد. بنابراین واکنش شما به رفتار کودکتان تحت تاثیراین افکار و احساسات قرار می گیرد. بنابراین تمرین بالا را در موقعیت های مختلف تجربه و تکرار کنید تا متوجه شوید که برای فرزندپروری چه می کنید و اینکه آیا هدف کنترل هیجانی و مراقبت از دهن خودتان است یا رفتار موثر و مناسب با فرزندتان.

 

امتیازدهی
PDFPrint
نویسنده :
منبع : The Joy of Parenting - Lisa W. Coyne, Amy R. Murrell

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *