نبوغ و خلاقیت

ترمن در سال ۱۹۲۵ مطالعه جالبی درباره نبوغ انجام داد. وی گروهی از کودکان نابغه را با اطفال عادی که از نظر سنی برابر بودند مقایسه کرد. نتایج بررسی‌ او نشان داد به استثناء هوش، هر دو گروه کم و بیش در ویژگی های دیگر مشابه بودند.
آنچه متفاوت به نظر رسید به نفع کودکان نابغه بود. به طور کلی نوابغ در این بررسی از نظر میزان قد کمی بلندتر و از حیث وزن چاق تر و از بابت روابط اجتماعی شاداب تر از گروه طبیعی به نظر رسیدند.
مطالعات دیگری بر اساس مشاهدات بعدی گروه کودکان نابغه ترمن نشان دادند که نوابغ از حیث پیشرفت تحصیلی، برتری بالایی به دست آوردند. در حدود دو سوم آنان به دانشگاه راه یافتند و به درجات عالی تحصیلی مانند درجه دکترا نائل آمدند.
از نظر شغلی ۷۰ درصد آنان مشاغل حرفه ای و تخصصی گرفتند. از جهت سازگاری اجتماعی – خانوادگی نیز کاملا طبیعی بودند.

خصوصیات نوابغ
فردی نابغه نامیده می شود که با ابتکار و توانایی خاص خود بتواند از عهده کارهای ابداعی و اختراعی و برنامه ریزی های مهم که افراد دیگر در آنها ناتوانی نشان می دهند بر آید.

 

نظرات و کشفیات فرد نابغه از لحاظ کمی و کیفی ارزشمند و خارق العاده است. از ویژگی‌های دیگر افراد نابغه می‌توان به استعداد سرشار و کنجکاوی بیش از حد، علاقه شدید دائمی و خستگی ناپذیر برای کارهای ابتکاری و فکری مهم، تقسیم ساعات کار در یک زمینه خاص اشاره کرد.

خلاقیت
هر وقت با واژه خلاقیت مواجه می شویم به یاد کارهای شگرف و آثار برجسته دانشمندان نام آور می افتیم. می توان گفت هر کس در کارهای روزمره خود ممکن است از خود خلاقیتی نشان دهد. اما خلاقیت در بعضی افراد بیشتر و در برخی کمتر است.
گرچه می توان گفت که همیشه نبوغ، لازمه خلاقیت نیست ولی باید به خاطر داشت که ردپای نبوغ در کارهای بسیار بزرگ دیده شده است.
خلاقیت به طور نسبی در همگان وجود دارد اما خلاقیتی که در سطح جهانی قابل طرح باشد معمولاً با نبوغ همراه است.

رفتارهای متضاد در افراد خلاق
در تحقیقات انجام شده بر روی افراد خلاق بزرگسال، درباره اینکه شخص خلاق هم می تواند رفتار بزرگسالان را داشته باشد و هم رفتاری کودکانه، اظهار نظر های فراوان شده است.
بارون (۱۹۶۹) شخص خلاق را در مقایسه با افراد معمولی هم بی فرهنگ تر می داند و هم با فرهنگ تر، هم سازنده تر و هم مخرب تر، هم دیوانه تر و هم عاقل تر.
به عبارتی می‌توان گفت که پدیده خلاقیت در واقع یک سری ویژگی های شخصیتی است که بی اعتنایی شدید به تعهدات و قراردادهای اجتماعی از مصادیق بارز آن است.

امتیازدهی
PDFPrint
نویسنده :
منبع : روانشناسی کودک و نوجوان - دکتر محمدعلی احمدوند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *