نقش و اهمیت محیط برای کودکان

ما ساختمان ها را می سازیم آنگاه ساختمان ها ما را شکل می دهند
وینسون .اس، چرچیل

از دیرباز مربیان هوشمند و آفریننده همواره به اثرات محیط زیست کودکان بر رشد آنان توجه داشته اند. فردریک فروبل ( ابتدای قرن نوزدهم ) طراحی محیط و فضاسازی برای کودکان را با طراحی فضای سبز و باغ که پیوسته در حال تغییر است مقایسه می کرد ، فضاهایی تخیل پرور و راهنمای تخیلات و رفتار کودکان . یک قرن بعد مارگارت مک میلان پیشگام ایجاد و تاسیس مهد کودک در انگلستان می گفت (( می خواهیم محیطی بسازیم که در آن آموزش و پرورش اجتناب ناپذیر باشد و همین که کودک در چنین محیطی قرار گرفت ، بدون تلاش دیگری ، چیزهای فراوان بیاموزد . )) رویکرد ریجو محیط را به صورت ((معلم سوم )) مطرح می کند ، (والدین و مراقبان دو معلم نخست محسوب می شوند ) .
جولیا مانینگ –مورتون می نویسد : (( سازماندهی و چینش محیط فیزیکی بطور مستقیم بر کیفیت و آموزش تاثیر می گذارد و در مورد کودکان ، آن را عنصری مهم و حساس در برنامه آموزشی کودکان زیر سه سال می سازد ؛ مربیان و متخصصان باید دست به طراحی و سازماندهی آن بزنند و به طور منظم آن را باز سازی و بازآرایی کنند …)) مطالب این کتاب بر طاحی فضاهای بسته و درونی مراکز کودک –محور تمرکز دارد ، اما طراحی فضاهای باز نیز به همین اندازه اهمیت دارد .
بیشتر اصول این کتاب در سازماندهی فضا های باز نیز به کار می آید ؛ و بشتر وسایل و تجهیزات یادشده در این کتاب را به فضای باز هم می توان انتقال داد .

 

امتیازدهی
PDFPrint
نویسنده :
منبع : راهنمای سازماندهی فضاهای فیزیکی - زهره دهقانی ، دکتر فرخنده مفیدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *