کودکان و اسباب بازی ها

کودکان گلهای بوستان ما و آینده سازان کشورند. ملتی در آینده موفق ،سربلند ، پیروز و سعادتمند خواهد بود که به نیازهای جسمی و روانی کودکان خود توجه بیشتری داشته باشد.
امروزه روانشناسان اعتقاد دارند که برای رسیدن به مراحل بالاتر باید پایه های اولیه رشد را جدی گرفت و اگر چنانچه اولین مراحل رشد به خوبی طی نشود، در مراحل بعدی کودک دچار اختلال خواهد شد.
بازی برای کودک همانند آب است برای ماهی .کودک بدون بازی نمی‌تواند به رشد متعادل و سازنده ای برسد اسباب بازی شوق زیستن را در وجود کودک برمی‌انگیزد موجب پرورش قوای جسمی، ذهنی، روانی، عاطفی و اجتماعی کودک می شود.
اسباب بازی همچنین موجب می شود که کودک با دنیای بیرون ارتباط برقرار نمایند و تجارب خویش را گسترش دهد و با مفاهیم مختلفی همانند رنگ، شکل، اندازه، بالا، پایین و…آشنا شود .


مساله مهم این است که بازی و اسباب بازی ها باید متناسب با ویژگی های سنی رشد جسمی و روانی کودک باشد تا اثرات مفید و سازنده را داشته باشد وگرنه بعضی مواقع ممکن است اسباب بازی به دلیل عدم تناسب با ویژگی های سنی و رشدی کودک ، او را دچار شکستهای متعدد و در نهایت احساس حقارت کند که در این صورت آن اسباب بازی برای کودک مضر است.
روانشناس مشهور ژان پیاژه تاکید می کند که والدین در انتخاب اسباب بازی دقت و هوشیاری لازم را داشته باشند؛ چراکه در شکل دادن به تمایلات عاطفی و روانی او نقش مهمی ایفا می کند و چنانچه در انتخاب آنها توجه کافی نشود، ناخواسته تمایلات کودکان به گونه ای شکل می گیرد که مورد انتظار نبود.
در این مقاله سعی نگارنده بر این است تا از دیدگاه های مختلف و با توجه به لحاظ همه عوامل بازی و اسباب بازی متناسب با هر سن و پیشنهاد نماید.
بازی ها و اسباب بازی های پیشنهادی می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای والدین و مربیان محترم باشد.
با توجه به انواع مختلف بازی ها(جسمی physical ), تقلیدی(Imitative ),ساختنی(Constructive )وخلاق(crative )) و در نظر گرفتن ویژگی های جسمی عاطفی اجتماعی و فکری کودکان از تولد تا ۱۲ سالگی، فهرستی ،از بازی ها اسباب بازی های مناسب برای سنین مختلف پیشنهاد می شود.

 

امتیازدهی
PDFPrint
نویسنده :
منبع : کودک خلاق من - معصومه کمالی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *