درمان افسردگی با مواد غذایی تا چه حد امکان پذیر است؟

افسردگی روی تعداد زیادی از مردم کشور ما تاثیر می گذارد. این اختلال می تواند زندگی افراد را متحول کند. در درجه ی اول، درمان و مشاوره به بهبود علائم فرد کمک می کند ولی در کنار آن، رعایت رژیم غذایی هم در بهبود اوضاع فرد موثر خواهد بود. البته هیچ رژیم مشخصی برای درمان قطعی افسردگی وجود ندارد. با این حال انتخاب مواد غذایی مفید و کنار گذاشتن غذاهای مضر در درمان افسردگی کمک کننده هستند.

رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به افسردگی، بیشتر روی غذاهای تازه و مقوی تمرکز می کند. به علاوه غذاهای کارخانه ای، شیرینی ها و غذاهای سرخ شده در این رژیم جایی ندارند. جالب است بدانید علائم بیمارانی که این رژیم را رعایت کردند تا ۳۲ درصد بهبود پیدا کرد.

درمان افسردگی

در این مطلب قصد داریم به یک سری از غذاهای مفید در درمان افسردگی اشاره کنیم. همچنین غذاهایی که بهتر است از برنامه ی غذایی بیماران حذف شوند را معرفی می کنیم.

مواد غذایی موثر در درمان افسردگی

سلنیوم

محققان به این نتیجه رسیده اند که سلنیوم می تواند در بهبود خلق و کاهش اضطراب تاثیر داشته باشد. همچنین با مصرف غذاهای حاوی سلنیوم، این بیماری راحت تر کنترل می شود. سلنیوم در محصولات تمام غله، بعضی از غذاهای دریایی و محصولات گوشتی به خصوص جگر وجود دارد.

رابطه میان رقص و سلامتی

مزایای آشپزی روی بهبود سلامت روانی و درمان افسردگی

ویتامین دی

قرار گرفتن در معرض آفتاب منبع مناسبی از ویتامین دی فراهم می کند ولی مصرف ویتامین دی در تغذیه هم اهمیت زیادی دارد. ویتامین دی در ماهی های روغنی، محصولات لبنی، جگر و تخم مرغ یافت می شود.

اسید چرب امگا ۳

اسید چرب امگا ۳ با فراهم کردن غلاف میلین برای نورون های عصبی از سلول های عصبی حفاظت می کند. به این ترتیب عملکرد مغز تقویت می شود و اختلالات خلقی بهبود پیدا می کند. منابع اسید چرب امگا تری غذاهایی مثل ماهی، سالمون، ساردین، تن و گردو است.

آنتی اکسیدان ها

مواد غذایی حاوی ویتامین آ، سی و ای در دسته ی آنتی اکسیدان ها قرار می گیرد. مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان می تواند علائم اضطرابی بیماران را کاهش دهد. سبزیجات و میوه های تازه مثل انواع توت ها منابع کاملی از آنتی اکسیدان هستند. رژیم غذایی حاوی میوه، سبزیجات و سویا برای درمان علائم پیشنهاد می شود.

زینک

در یک بررسی ثابت شده که سطح زینک در بیماران مبتلا به افسردگی کمتر از سایر افراد است. از این رو مصرف غذاهای حاوی زینک ضروری است. زینک در غلات، گوشت، مرغ، حبوبات، آجیل و تخمه کدو یافت می شود.

پروتئین

بدن ما برای ساخت تریپتوفان و سروتونین از پروتئین استفاده می کند. سروتونین همان هورمونی ست که باعث ایجاد حال خوب در ما می شود. پروتئین در ماهی تن، بوقلمون و نخود به وفور وجود دارد.

برخی از مواد غذایی می توانند علائم افسردگی را تشدید کنند. الکل، غذاهای کارخانه ای، روغن های پردازش شده، نوشیدنی هایی با کافئین بالا در این دسته قرار می گیرند. از آنجایی که چاقی زمینه ی افسردگی را فراهم می کند پیشنهاد می کنیم که هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید، زمانی را بیرون از خانه صرف کنید، خواب کاملی داشته باشید و از الکل و مواد مخدر دوری کنید.

به خاطر داشته باشید که رعایت رژیم غذایی نمی تواند به اندازه ی دارو و مشاوره در درمان افسردگی موثر واقع شود و در درجه ی اول بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

PDFPrint