نقد فیلم مردی بدون سایه: فیلمی بدون فیلم نامه

محور اصلی فیلم مردی بدون سایه

فیلم مردی بدون سایه به کارگردانی علیرضا رئیسیان به دو معضل عمده ی کشور ما می پردازد. هذیان های شک آلود که معمولا به عنوان غیرت معرفی می شوند و خشونت های بعدی که به دنبال این هذیان ها، آثار روانی و فیزیکی بسیاری روی زنان جامعه ی ما به جا می گذارند. آمار نشان می دهند که در دنیا، از هر سه زن یک نفر خشونت جنسی و جسمی را تجربه کرده اند و البته، بازیگران زن این فیلم هم از این قائده مستثنی نبوده اند.

مردی بدون سایه

به نظر می رسد این معضلات به خاطر نقش کمرنگ روانشناسان و مشاوران در خانواده ها، مانند گذشته به قوت خود باقی مانده اند. البته درصدی از هذیان های شک آلود به اختلالات روانی مربوط می شوند که هیچ گاه درمان نمی شوند.

ضعف شخصیت پردازی در فیلم

در فیلم مردی بدون سایه، از ابتدای داستان، ماهان مردی روشنفکر، آرام و متمدن به نظر می رسد که هیچ کدام از علائم هذیان، شک یا خشونت را بروز نمی دهد ولی در انتهای داستان به طرز هولناکی دست به قتل غیر عمد همسر خود می زند و سعی در پنهان کردن این مسئله دارد که این بخش هم جای سوال دارد.

در این بخش از فیلم تماشاگر، انتظار چنین رفتاری را از ماهان ندارد چون به اندازه ی کافی به ابعاد شخصیتی او و سایر بازیگران پرداخته نشده است. با وجود استفاده از بازیگران ماهر در این فیلم، هیچ کاراکتر مشخصی در جریان فیلم دیده نمی شود.

مردی بدون سایه

نقص فیلم نامه

در کنار شخصیت پردازی های ناقص فیلم، فیلمبرداری و فیلم نامه هم عاری از مشکل نیستند. در انتهای فیلم دقیقا مشخص نشد که برادر زن سوژه ی فیلم ماهان، دقیقا چه نقشی دارد و چرا مدام او و خانواده اش را تهدید می کند. با وجود اینکه اولین صحنه ی فیلم وحشتناک و زننده به نظر می رسد تا پایان فیلم هیچ هیجان دیگری وجود ندارد. به عبارت دیگر فیلم، ریتم یکنواخت و حوصله سر بر خودش را ادامه می دهد.

مردی بدون سایه

فضاسازی در فیلم‌های اجتماعی، چون مردی بدون سایه ماحصل نگاه کارگردان به اجتماع است. میشود زاویه نگاه ایشان را در تفاوت بین فضا‌های اجتماعی در کات‌های مکرر رفت و برگشتی در اسپانیا و ایران مشاهده کرد. ایران کشوری با ماشین‌های زیاد و بوق‌های وحشتناک و مرد‌های عصبانی و زنان فیس و افاده‌ای و برادران غیرتی است، اما اسپانیا کشوری آرام و درحال جشن و سرور با آتش‌بازی و مناسب برای راه رفتن است. حال در میان این راه رفتن‌ها نامانوس حرف‌هایی است که بین زن اسپانیایی شکست خورده در عشق و سایه مطرح میشود. حرف‌هایی از جنس توصیه‌های اخلاقی مادربزرگانه. کارگردان محترم ظاهرا فکرکرده‌اند که اگر کلیشه‌ها و شعار‌ها به زبان اسپانیایی بیان شوند دیگر شعار نیستند.

جوان آنلاین

فیلم مردی بدون سایه محور مناسبی دارد ولی فیلم نامه، بی نهایت یکنواخت، سردرگم و ناقص است و در انتهای فیلم شما را با یک علامت سوال تنها می گذارد.

 

PDFPrint

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *