فواید شنا و تاثیر آن در سلامت جسمی و روانی را می دانید؟

متخصصان توصیه می کنند که بهتر است همه ی ما هفته ای هفتاد و پنج دقیقه ورزش کامل داشته باشیم تا سالم بمانیم. ورزش کامل یعنی نوعی فعالیت بدنی که تمام اعضای بدن و سیستم قلبی عروقی در آن دخیل باشند. شنا ورزشی ست که به این نیاز به خوبی پاسخ می دهد. جالب است بدانید یک ساعت شنا با یک ساعت دویدن برابری می کند به علاوه در هنگام دویدن، استخوان ها و مفاصل متحمل فشاری مضاعف هستند ولی در شنا خبری از درد زانو و آسیب استخوانی نیست. پس بهتر است هر چه زودتر با علم به فواید شنا ، یک برنامه ی هفتگی استخر ترتیب دهید.

فواید شنا

شنا یکی از محبوب ترین ورزش های سراسر دنیا است چون مزایای بی شماری دارد. پس با هم فواید شنا را بررسی می کنیم:

در شنا تمام اعضای بدن تحرک دارند

یکی از بزرگترین و مهم ترین فواید شنا کردن در استخر این است که تمام اعضای بدن شما فعالیت دارند و بدون اینکه بدن را تحت فشار قرار دهد ضربان قلب را بالا می برد، به عضله سازی کمک می کند و مقاومت بدن را بالا می برد. تمام این مزایای شنا را مدیون مقاومت ملایم آب هستیم.

شنا کردن چه تاثیری بر سلامت مغز و روح شما دارد؟

شنا حرکات مختلفی را در بر می گیرد و در هر حرکت ماهیچه های بخش خاصی از بدن درگیر می شوند.

فواید شنا

کیفیت خواب را بهبود می بخشد

شنا به بهبود خواب شما کمک می کند. حدود ۵۰ درصد از سالمندان وضعیت خواب نامناسبی دارند. در یک بررسی که روی افراد مسن مبتلا به بی خوابی انجام شد مشاهده کردند که کیفیت خواب شرکت کنندگان پس از انجام ورزش های هوازی بهبود پیدا کرد.

شاید انجام ورزش های سنگینی مانند دویدن برای سالمندان عملی نباشد. ولی شنا برای کسانی که با ناراحتی های بدنی متفاوتی دست و پنجه نرم می کنند، انتخاب مناسبی است. پس اگر خواب مناسبی ندارید از فواید شنا بی بهره نمانید.

فواید شنا

خلق و خو را بهتر می کند و استرس را کاهش می دهد

شنا و ورزش های آبی مزایای روانی بسیاری دارند. خلق و خو را بهبود می بخشند و استرس را کاهش می دهند. در یک بررسی که روی ۱۰۱ نفر انجام شد، ۴۴ نفر اعلام کردند که از افسردگی و استرس شدید شکایت دارند. بعد از انجام شنا، تنها ۸ نفر احساس استرس شدید داشتند.

البته در این زمینه به بررسی های بیشتری نیاز داریم ولی ثابت شده که شنا می تواند در بهبود استرس در مدت زمان کوتاه موثر واقع شود.

روانشناسی رنگ ها برای طراحی خانه ای شاد به کمک شما می آید

با کمک شنا کالری سوزی کنید

شنا کردن یکی از بهترین روش های کالری سوزی است. یک فرد ۸۰ کیلویی با توجه به سرعت شنایی که دارد می تواند هر ساعت بین ۴۲۳ کالری تا ۷۱۵ کالری بسوزاند. همین فرد اگر یک ساعت روی تردمیل راه برود فقط ۳۰۰ کالری و با یوگا فقط ۱۸۳ کالری می سوزاند. تفاوت و تاثیر شنا واقعا حیرت انگیز است.

فواید شنا

شنا برای خانم های باردار و کودکان هم مفید است

خانم های باردار می توانند در تمام مدت بارداری از مزایای شنا بهره مند شوند. ثابت شده زنانی که در دوران بارداری به استخر می روند کمتر گرفتار زایمان زودرس می شوند. با این حال بهتر است پیش از انجام شنا با پزشک مشورت کنید.

کودکان نیاز دارند روزانه یک ساعت فعالیت هوازی انجام دهند. شنا یک فعالیت مفرح و هیجان انگیز است و مانند ورزش های مرسوم، خسته کننده نیست.

شنا برای کسانی که آسیب بدنی خاص دارند هم مناسب است

ناتوانی های جسمی توانایی تحرک را محدود می کنند ولی در شنا هیچ محدودیتی وجود ندارد. خیلی از دردهای بدنی در ورزش های سخت و سنگین تشدید می شوند حال آنکه در تماس با آب بهبود پیدا می کنند.

شنا کردن نه تنها موجب تقویت اعتماد به نفس می شود بلکه خیلی از مردم در محیط استخر با افراد جدید معاشرت می کنند و دوستان جدیدی پیدا می کنند.

فواید شنا

لازم نیست برای استفاده از فواید شنا هزینه ی زیادی بپردازید

با توجه به هزینه های بالای ورزش در باشگاه ها، قیمت بلیط استخر واقعا مناسب است. با نزدیک شدن به فصل گرما بهتر است برای تمام اعضای خانواده یک برنامه ی استخر ترتیب دهید تا از مزایای بدنی و روانی آن بهره مند شوید.

PDFPrint

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *